Chcete svěřit správu a propagaci firemního facebooku agentuře, která se tímto zabývá a je v této činnosti expertem? Proč ne. Ale musíte vědět, co přesně si od takové spolupráce slibujete, aby to nedopadlo katastrofálně.
Viděli jsme teď nedávno smlouvu, která stanovovala podmínky spolupráce s facebook agenturou, na základě které se agentura měla podílet na propagaci facebook stránky a webu, který se zabývá propagací města pro turisty. Pojďme se podívat na to, jak se to dělat nemá.
CÍL SPOLUPRÁCE
Nejprve by si zadavatel měl pořádně rozmyslet co má být cílem propagace. V našem vzorovém případě je cíl poměrně jasný. Propagace má přitáhnout do města více turistů – zahraničních i domácích. Jednoduché, čisté zadání. Ale teď jak toho dosáhnout?
ZADÁNÍ POŽADAVKŮ
V tomto případě si zřejmě město nenechalo poradit a snažilo se celou strategii vymyslet samo. Vyčlenilo z rozpočtu nemalé prostředky na propagaci a práci agentury. Ve smlouvy jsou požadavky přesně definovány, zřejmě z důvodu jednoduché následné kontroly odpovědným zaměstnancem. Konkrétně je zde specifikace povinností uvedena takto:
- získat 5.000 lajků za určité období
- průběžné aktualizovat web stránku s městskými akcemi, získat denní návštěvnost 500 přístupů
- stejné akce propagovat i na facebooku a instagramu (česky a anglicky)
SPLNĚNÍ SMLOUVY
Po skončení smlouvy, za 2 roky došlo k vyhodnocení. Požadavky smlouvy byly do puntíku splněny. Facebook získal 5500 lajků, web byl kvalitně naplněn, průběžně aktualizován, na Instagramu umístěny opravdu krásné fotky z městských akcí. Na radnici by mohli být spokojeni, až na jeden problém – přiliv turistů se nějak nekonal.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
KDE JE PROBLÉM?
Po vyhodnocení externím auditem bylo zjištěno, že sice 5500 lajků na facebooku skutečně získáno bylo, ale naprostá většina pochází od obyvatel daného města. Taktéž návštěvnost webu je z valné většiny tvořena návštěvníky z regionu. Agentura splnila co měla. Město mělo snahu, utratilo peníze, ale výsledek byl naprosto nulový. Na vině je zcela jednoznačně diletantské nastavení podmínek propagace.
Pokud by smlouva byla nastavena například takto, mohl být výsledek zcela jiný:
- získat 2000 lajků za určité období od uživatelů, kteří mají jako koníček cestování. Z toho 1000 lajků od občanů ČR s přístupem mimo vlastní region a 1000 lajků od cizích návštěvníků. Facebook budovat v češtině a angličtině.
- průběžné aktualizovat web stránku s městskými akcemi, získat denní návštěvnost 500 přístupů od návštěvníků mimo region. Přičemž návštěvnost webu cílit minimálně z 50% na zahraniční návštěvy z preferovaných, vyjmenovaných zemí.
To že agentura neupozornila na nesmyslnost zadání smlouvy, je již pouze na její solidnosti, prostě proč by si přidělávala sama práci. Což je celkem pochopitelné. Celý neúspěch takové akce padá plně na zadavatele smlouvy.
Sociální sítě jsou právě proto tak prima, že lze perfektně cílit na uživatele, kteří jsou pro inzerenta důležití. Myslete na to, až budete v podobné situaci.