Prodávat na Amazonu je snem mnoha obchodníků. Prodávat miliónům zákazníkům. Jaká pozitiva i negativa tento způsob prodeje přináší? A jak vůbec začít? Podívejme se na to v našem článku.
Prodejem zboží před Amazon se živí statisíce prodejců. Pokud máte vlastní produkt, který je zcela unikátní a lze u něj dosáhnout vysoké provize, je prodej přes Amazon tím ideálním nástrojem. Gratulujeme vám, určitě vyděláte. Ale co když takový produkt nemáte a můžete nabídnout pouze zboží od vašeho dodavatele? Pojďme se podívat, jak to na Amazonu funguje.
JAK ZAČÍT
Především je nejprve potřeba si uvědomit, jak Amazon funguje. Své produkty zde můžete nabízet více než 300 miliónům nakupujícím. Ovšem nebude to zadarmo, za uskutečněnou objednávku musíte platit celou řadu poplatků – zhruba počítejte s cca 15% provizí z prodeje (podrobněji se věnujeme poplatkům níže). Záleží také na tom, zda vlastní vyřízení objednávky provádíte vy sami nebo zda celou logistiku prodeje necháte na Amazonu.
Vlastní registraci vaší firmy provedete na této stránce. To, že vaše produkty musí mít dokonalé popisky a obrázky ,je jistě samozřejmostí. Vaším denním chlebem se nyní stane odpovídání na dotazy zákazníků, sledování cen konkurence, ladění přístupu k zákazníkům a sledování vašich produktů ve výpisu. Ovšem prvním rozhodnutím, které musíte provést ještě před tím, než se pustíte do vlastního prodeje, bude volba způsobu vyřizování objednávek. FBA nebo FBM?
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Více informací ZDE
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a zdarma.
ROZDÍL MEZI FBA A FBM
FBM „Fulfillment by Merchant“, znamená, že vy jako prodejce provádíte celou logistiku sám. Sám objednávku vyřídíte, zabalíte a zašlete zákazníkovi. Samozřejmě se staráte, jako u jakéhokoliv jiného eshopu, o vrácené produkty, reklamace, dotazy a stížnosti zákazníků.
FBA „Fulfillment by Amazon“, značí, že kompletní logistiku prodeje zajišťuje sám Amazon. Vy pouze naskladníte své produkty do skladu Amazonu (jestli to bude v Dobrovízi nebo v jiném skladu, v jiné zemi určí sám Amazon) a on se již sám postará o kompletní vyřízení objednávky, včetně úplné komunikace se zákazníkem. Samozřejmě o marketing a propagaci vašeho eshopu se i nadále staráte vy.
Výhody a nevýhody FBM:
- platíte menší poplatky Amazonu
- musíte mít sklad produktů
- staráte se o balení a rozesílání objednávek zákazníkům
- vyřizujete reklamace, stížnosti
- pomalejší dodání produktů zákaníkovi, proto zákazníci radějí volí FBA prodejce, z důvodu rychlejší a garantované dopravy
Výhody a nevýhody FBA:
- přístup k bonitním zákazníkům Amazon Prime, kteří vyžadují expres dopravu, kterou mají u objednávky nad 35 $ zdarma
- upřednostňování FBA prodejců ve výpisu některých kategorií
- platíte vyšší poplatky za komfortní služby
PROVIZE A KURZY
Základní měsíční poplatek za využívání Amazonu činí 39 €. Všechny FBA poplatky naleznete přehledně sepsané na této stránce. Pak samozřejmě musíte počítat s procentem z objednávky, které činí 6% – 15% (u většiny kategorií činí 15%), podle sortimentu prodeje. Pozor, poplatek je účtován i z poštovného.
Peníze, které vám Amazon zašle za zaplacenou objednávku na váš bankovní účet, budou v měně státu, ve kterém máte sídlo. Tzn. neuvádějte eurový účet, ale IBAN vašeho korunového účtu. V opačném případě by při převodu došlo ke kurzovým ztrátám.
EAN NEZBYTNOSTÍ
Bez EANu ani ránu. Vyplňovat EAN je zcela nezbytné. Amazon podle tohoto unikátního čárového kódu páruje stejné produkty a vzájemně porovnává jejich ceny. Nabídky s nižšími cenami řadí nahoru, nejlepší nabídky spolu soupeří o označení „Buy Box“, které je nakupujícím doporučováno jako nejvýhodnější nabídka. Soupeření cenou, ale i kvalitou poskytovaných služeb je jedním ze základních úspěchů celého tohoto systému.
Velmi oblíbenou taktikou je nechat si u výrobce vyrobit vlastní sadu produktů, pod vlastní značkou a opatřit je novým EANem. Pak takový produkt není porovnáván s ostatními stejnými výrobky od mnoha prodejců. Určitě jde o zajímavou techniku prodeje. Ale pochopitelně, že výrobce si nechá za soukromou značku dobře zaplatit a je pak otázkou, zda se vám tento přístup nakonec vůbec vyplatí.
BUY BOX
Amazon provozuje v rámci nákupního systému službu nazvanou „Buy Box“, která je vložena na stránce s detailními informacemi o produktu. Tedy v místě, kde se zákazník rozhoduje o vložení produktu do košíku. Na základě stejného čárového EAN kódu dokáže Amazon srovnat stejné výrobky, které následně cenově a pomocí kvalitativních hodnocení soupeří o zobrazení v „Buy Boxu“. Pro prodejce jde tedy o velmi lukrativní službu.
PODPORA PRODEJE
I v Amazonu je potřeba své nabídce produktů věnovat maximum práce a úsilí. Jedním z klíčových faktorů úspěšnosti je získání pozitivních recenzí od nakupujících. Ale jak je získat, pokud jste zatím nic neprodali a stále se vám nedaří nic prodat? Jednou z možností bude nabídnout několik produktů „pod cenou“, obětovat tak krátkodobý zisk a získat na základě kvalitních služeb první pozitivní hodnocení. Protože bez referencí jiných nakupujících se jen velmi obtížně, v tak obrovské konkurenci, obchoduje.
Je také možné zaplatit si přednostní výpis produktů pomocí služby „Sponsored Products“, což je prakticky PPC reklamní systém Amazonu, kde platíte za počet kliknutí na vaše přednostně zobrazené produkty.
KOMUNIKACE S AMAZONEM
Připravte se na to, že dokud jste malý obchodník, který toho zatím prodal velmi málo nebo vůbec nic, příliš technické podpory nezískáte. Respektive nebude se s vámi bavit vůbec nikdo. Teprve až vyrostete v zajímavého, dobře hodnoceného obchodníka, přístup Amazonu se začne pomalu měnit. Takže je potřeba se obrnit trpělivostí a vydržet.
Prodáváte své produkty na Amazonu nebo jiném světovém tržišti? Napište nám své zkušenosti, rádi je zveřejníme.