Nastavení cen u vašich produktů nebo služeb je jednou z nejdůležitějších podnikatelských činností.
Cena, kterou přidělíte vašemu produktu musí zohlednit plno faktorů – musí pokrýt všechny náklady, vytvořit zisk, navíc musí reagovat na situaci na trhu, na konkurenční cenové nastavení podobných produktů, případně sezónnost daného sortimentu a spoustu dalších menších faktorů. Na psychologii použití koncového čísla u vaší ceny se dnes podíváme.
CENA KONČÍCÍ NA DEVÍTKU
Platební brána Stripe prováděla v roce 2018 výzkum, jak ovlivňuje cena produktu (konkrétně šlo o zmrzlinu) jeho prodejnost. U ceny zmrzliny, jejíž cena byla stanovena na 9,99 USD došlo k lepším výsledkům než u stejného produktu nabízeného na 10 USD. Konkrétně se prodejnost zvedla o 5,6%.
U nás mají „devítkové ceny“ dlouhou tradici. Velkou podporu tento marketingový nástroj nalezl například u firmy Baťa, určitě znáte termín „baťovské“ ceny. Princip cen končících na devítku je jednoduchý. Produkt nabízený za 49 Kč je pro zákazníka, který vyhodnocuje příležitost k nákupu, ještě hodnocen jako levný. Ale produkt s cenou 50 Kč, již na některé nakupující může působit dražším dojmem, než ve skutečnosti rozdíl 1 koruny ve skutečnosti je. Tento rozdíl zákazníci vnímají stejně jak klasickém offline obchodě, tak i při svých online nákupech.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
CENY KONČÍCÍ NA NULU
Ne vždy je ovšem cílem obchodníka působit na zákazníka skrze cenu. Jen si zkuste představit nabídku luxusního produktu, například švýcarských hodinek, které by se zákazníkovi prezentovaly cenou 24.999 Kč. Zde je naopak výhodné využít obrácené psychologie – za cenu 25.000 Kč si kupuji skutečný luxus, který si za svou cenou stojí, ne nějaký výprodejový „šunt“ ve slevě.
Malým obchodníkům nabízejícím běžný sortiment, kteří nemají čas a prostředky na provádění dlouhodobých vlastních výzkumů, určitě v jejich cenotvorbě doporučujeme používat ceny končící na 9. Je velká pravděpodobnost, že takto nastavené ceny budou úspěšnější, než ceny s jinou koncovou číslovkou.