Často slýcháme, že bychom se měli spoléhat na svou vlastní hlavu. Přemýšleli jste někdy, co vlastně řídí naší hlavu. Jsme to skutečně my? Nebo něco jiného? Rozhodujeme se vůbec sami za sebe? Odpověď zní, že často nejsme strůjci svého vlastního rozhodnutí. Metoda, kdy se rozhodujeme nevědomě podle určitých schémat a pravidel, se nazývá priming. Prvek z psychologie, který se čím dál tím více využívá v marketingu.
Priming je fenomén, který se začal objevovat v 90. letech. Realizovala se celá řada pokusů, aby se zjistilo, jak lidé reagují na velice drobné a nenápadné podněty. Priming je situace prodeje čerstvých květin před obchody nebo nasvícení produktů v obchodě. Ale k tomu se teprve dostaneme. Pojďme od začátku.
Zjevný příklad primingu je situace, kdy slyšíme v rádiu, že někdo omdlel na ulici a nikdo nebyl ochotný člověku pomoci. Pokud se následně vydáme na cestu do práce a uvidíme člověka, který leží na zemi, ta je větší pravděpodobnost, že mu skutečně pomůžeme. Vše je způsobené tím, že jsme před odchodem slyšeli zprávu o člověku, který potřeboval pomoci. Toto je typ primingu, který si ale dokážeme uvědomit. Dokážeme si říci, že jsme ta zachovali, protože jsme takovou zprávu slyšeli ráno z rádia. Pojďme tedy dále.
Napadlo vás někdy, proč se před obchody tak často prodávají čerstvé květiny? Je to z toho důvodu, že i když si květiny nekoupíte, tak vnímáte jejich přítomnost – čerstvé voňavé květiny. To člověku díky primingu způsobí podvědomou představu, že všechny produkty k obchodě jsou čerstvé.
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Více informací ZDE
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a zdarma.
Na priming se dělalo veliké množství pokusů a experimentů. Například ten, kdy byli studenti zastavováni na chodbě školy, aby dotyčnému podrželi šálek čaje. Jednou byl ale čaj studený a jindy zase teplý. O pár metrů dále byli studenti zastavováni a dotázani na to, co si myslí o dotyčném člověku, kterému drželi hrnek. Bylo dokázáno, že pokud studenti drželi teplý hrnek s čajem, tak danou osobu označovali jako milou a přátelskou. Pokud drželi studený čaj, tak za chladnou a arogantní. Jak málo stačí našemu mozku, abychom se odchýlili od reality.
Priming se také dá dělat světlem. V obchodech se nasvicuje maso určitou barvou, aby vypadalo chutněji. Ovoce a zelenina zase jiným odstínem, aby vše vypadalo čerstvě a šťavnatě. Proto se doporučuje, abychom si vždy ovoce a zeleninu (a pokud to jde, tak i maso) prohlédli na denním světle a zhodnotili jejich stav.
Priming se dá dokonce využít i na stránkách. Pokud například máte stránky o finančních službách, tak se prováděl experiment, že pokud si dáte do designu motiv např. zámečku, tak lidé více čtou informace o zabezpečení. Pokud motiv peněz (např. mince), tak lidé čtou více informace o investování.
Psychologie je mocná věc a v rukou marketérů je hodně zajímavá až nebezpečná. Měli bychom si, nejen na priming, dávat pozor.