Na obchodníkovi stojí výkon firmy. V dnešní době, kdy není problém cokoliv vyrobit, záleží především na obchodním oddělení, jak se bude firmě dařit. A je zcela jedno, jestli nabízíte propisky nebo součástky k letadlům.
Každý kdo zkusil něco prodávat, dobře ví, že to není snadná činnost. Uspějí jen ti nejlepší a nejšikovnější. Ukažme si, jakými vlastnostmi by měl dobrý obchodník disponovat.
Svědomitost
Svědomitost vykazují především ti, kteří jsou na svou firmu hrdí, dokáží si svůj čas zorganizovat a uplatní při to svůj cit pro efektivitu a pořádek.
Empatie
Dobrý obchodník se musí vžít do pocitů a myšlení svého zákazníka. Musí se mu pokusit dobře porozumět, pochopit jeho požadavky a přání, vžít se do situace jeho firmy a podnikových potřeb.
Iniciativa
Bez osobní iniciativy žádný obchodník nemůže dlouhodobě fungovat. Nikdo nevystačí pouze s firemními materiály a naučenými větičkami. Obchodník musí převzít iniciativu, být tvůrčí a svou předváděčku přizpůsobit každému zákazníkovi zvlášť.
Umění naslouchat
Obchodník musí umět naslouchat zákazníkovi. Zjistí tak, co vlastně zákazník požaduje, jaký druh produktu je pro něj vhodný, které vlastnosti produktu jsou pro něj důležité a které ne.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
Vytrvalost
Správný obchodník musí být sebevědomý, vytrvalý, nesmí se bát slovíček „ne, nechci, nemám zájem“. Vytrvalost neznamená otravování klientů, ale znamená to, že hledá inovativní řešení tváří v tvář obtížím.
Učenlivost
Být energický a mít tah na branku jsou automaticky požadované vlastnosti obchodníků. Dobrý obchodník by měl být také učenlivý a především ochotný na sobě pracovat a neustále se vzdělávat.
Být pozitivní
Nikdo nenakupuje rád od pesimistického člověka, který je v depresích a ve smutku, za kterým se mohou skrývat například velké firemní potíže. Naopak osoba, která je pozitivně naladěná dodá svým zákazníkům pocit, že s jeho nabízenými produkty je vše v nejlepším pořádku a možná i pocit, že si se zbožím kupuje i kousek podobně pozitivní energie.
Osobní přístup
Obchodník by si měl k zákazníkovi vybudovat osobní přístup, vztah. Měl by porozumět jeho problémům a měl by se především snažit zákazníkovi pomoci. Nikoliv mu za každou cenu vnutit svůj produkt, přestože si je vědom toho, že prodávaný produkt je vlastně pro zákazníka nevhodný.
Připravenost
Tato vlastnost má velmi mnoho s výše uvedenou učenlivostí. Obchodník by se měl, kromě teoretické přípravy, vždy připravit na konkrétní schůzku, zjistit si souvislosti a nejnovější data o zákazníkovi, aby pak nebyl na místě nemile překvapen nečekaným zvratem v jednání.
Motivace
Obchodníci obvykle pracují za provizi. Proto je jejich motivace k výkonu především finanční, ale měla by být nastavena i v dalších rovinách. Motivovaný obchodník by měl mít před sebou možnost profesního růstu, lepších pracovních podmínek, lepšího technického zázemí.25