Tiskové zprávy nejsou ani v době digitálního věku na vymření. Právě naopak. V případě kvalitně napsané, atraktivní zprávy, může mít taková propagace velký až nečekaný dosah. Ukažme si základní pravidla v psaní tiskových zpráv.
Při psaní tiskových zpráv je potřeba si uvědomit, komu ji píšete (tedy obvykle novinářům) a zda bude pro dotyčnou osobu tisková zpráva dostatečně zajímavá, aby ji zveřejnil. Pokuste se při psaní zprávy vžít do situace novinářů – potřebuji „pecku“, kterou budou jejich čtenáři číst, ve zprávě musí být dostatek informací pro napsání článku, ale přitom nesmí být příliš dlouhá, aby jí zaneprázdněný novinář vůbec věnoval svůj čas.
STRUKTURA TISKOVÉ ZPRÁVY
Struktura tiskové zprávy (TZ) není pevně daná, vychází spíše z obecně daných a očekávaných pravidel. Je potřeba si uvědomit, že novinářům projdou denně pod rukami desítky a možná stovky tiskových zpráv. A tisková zpráva, která se zcela vymyká zažitým pravidlům bude spíše brána jako „divná“ a podezřelá než jako originální.
Jak by ideální TZ měla vypadat:
- Název TZ – výstižný, krátký, musí upoutat
- Datum vydání TZ
- Kdo TZ vydal + logo firmy
- Preambule, spíše obecný úvod, kterým připravujete „půdu“ pro hlavní sdělení
- Hlavní sdělení TZ – může být psáno tučným písmem
- Přímá řeč – je nepsaným pravidlem, že každá TZ by měla obsahovat alespoň jednu citaci osoby, která za TZ stojí (jednatel firmy, ředitel, …). Novináři obvykle takovou citaci mohou snadno a rádi umístit do svých článků, které z TZ vycházejí. Pokud přímou řeč zvýrazníte kurzívou, zřejmě nic nepokazíte.
- Případné odkazy na detailnější, související informace
- Podrobnější informace o vydavateli zprávy
- Kontaktní údaje osoby, která případně poskytne novinářům další informace
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a NAVŽDY zdarma. Velmi jednoduché ovládání, vystavit fakturu zvládne každý, rozeslání emailem na jedno kliknutí.
Více informací ZDE
FORMÁT TISKOVÉ ZPRÁVY
Tiskovou zprávu obvykle zašlete novinářům emailem. V takovém případě vaši TZ zašlete v příloze emailu, minimálně ve formátu .pdf a .doc. Jako další přílohu doporučujeme vložit i další firemní materiály – logo v křivkách, slogan firmy, informační brožuru o firmě…
Předmět emailu volte dostatečně atraktivní, ale nikoliv bulvární – zřejmě bude obsahovat název vlastní TZ:
„Tisková zpráva: A vlastní název TZ“.
JAK TISKOVOU ZPRÁVU VYUŽÍT
Tiskovou zprávu můžete rozeslat novinářům, se kterými máte dobrá zkušenosti, kteří od vás TZ pravidelně dostávají a občas je i zveřejní. Pokud takovým seznamem dosud nedisponujete, je možné kontakty pro zasílání TZ vyhledat v jednotlivých médiích, které vám přijdou pro zveřejnění TZ zajímavé. Postupem času si vybudujete seznam oblíbených novinářů a pokud si s nimi navíc vytvoříte i určitý osobní vztah, máte vyhráno.
Také můžete využít služby ČTK – protext, kterou můžete šířit vaši TZ pomocí všech kanálů ČTK. Cena takové tiskové zprávy činí 2500 Kč. Existují i bezplatné weby, které slouží ke zveřejnění TZ, bohužel jejich dosah není příliš velký. Obvykle po zveřejnění vaší TZ přes ČTK se vám ozve několik novinářů i z velkých seriózních vydavatelství a nabídnou vám zveřejnění vaší TZ v jejich médiu. Nejásejte předčasně. Většinou budou chtít za tuto službu zaplatit, je jen na vás, jak vyhodnotíte tuto jejich nabídku.