Tvorba eshopu zůstává stále tou nejdostupnější formou podnikání. Musíte počítat pouze se vstupními investicemi do nákupu produktů a do marketingu. Pro vlastní tvorbu eshopu můžete využít eshopové systémy, kterou jsou dostatečně kvalitní, eshop v nich vytvoříte velmi rychle a budou vás to stát pouze několik stokorun měsíčně.
Pro tvorbu vašeho eshopu můžete vybírat z několika desítek různě kvalitních eshopových řešení. Náš seriál článků „Jak vytvořit eshop“ bude psát o stavbě eshopu na řešení Webareal.cz, který je na trhu již 10 let, svůj eshop v něm má vytvořeno přes 6000 eshopařů, nabízí největší počet kvalitních responzivních šablon (23) a jeho vývojáři přináší stále nové a nové funkce a vylepšení.
V minulém díle jsme se podívali jak pracovat s dostupností produktů. Dnes si ukážeme, jak v eshopu správně nastavit důležité údaje – dopravu a platbu. A v příštím díle se podíváme kde a jak změnit základní parametry eshopu (zpracování objednávky, sazby DPH, měny).
Poštovné – Dopravy a platby
Důležitou součástí jsou samozřejmě dopravy a platby. Jak dopravy a platby nastavit si ukážeme nyní.
Způsob platby
V sekci E-shop – Poštovné – Způsob platby naleznete několik systémových plateb. Každá jazyková mutace však nabízí jiné možnosti plateb. Jsou zde platební brány, splátkové společnosti a další možnosti. Pokud zde nenaleznete platbu, kterou byste chtěli využívat, můžete si ji založit ve vlastních způsobech platby. Pokud si však domluvíte platební bránu u společnosti, kterou zde nenaleznete, nejde taková brána implementovat.
Nyní si ukážeme jak vlastní způsob platby nastavit. V sekci E-shop – Poštovné – Způsob platby naleznete tlačítko “Přidat nový způsob platby”.
Po stisknutí tlačítka se zobrazí nabídka s těmito možnostmi:
1) Způsob platby – do tohoto pole vyplníte název platby. Například “Hotově, Platba převodem, Dobírka, atd.”
2) Popis platby – do tohoto pole můžete vyplnit nějaké informace o dané platbě. Například vyplnit číslo účtu na které zákazník bude zasílat platbu, atd.
3) Částka – do tohoto pole vyplňte cenu platby. Pokud se jedná o platbu, která není zpoplatněná, zadejte do pole 0.
4) Sleva na nákup při využití tohoto druhu platby – slevu nastavujete v procentech a odečte se z celkové ceny objednávky. To znamená z ceny produktů, dopravy i platby.
5) Obrázek platby – ve výběru plateb zákazníkem lze u každé platby nastavit ikonka, která se před názvem platby zobrazí. Tato ikonka musí být ve formátu jpg, png nebo gif a musí dodržet rozměr 35×19 px.
Pro zobrazení ikony platby je však ještě zapotřebí zobrazení povolit. Učiníte tak v sekci E-shop – Objednávky – Košík.
Zde je potřeba zvolit možnost: „Zobrazovat obrázky plateb v košíku“.
Způsoby dopravy
V sekci E-shop – Poštovné – Způsob dopravy naleznete několik systémových doprav. Každá jazyková mutace však nabízí jiné možnosti doprav. Některé dopravy jsou již napojeny přímo na dané dopravce. To znamená, že přijaté objednávky, můžete dopravci zaslat přímo z administrace e-shopu a objednat si tak svoz. Jedná se například o společnost In Time, Česká pošta, Uloženka, Zásilkovna a Geis. Ostatní dopravci nejsou napojeni, ale samozřejmě je můžete využívat. Informace o objednávkách jim však předáváte ručně. Pokud zde nenaleznete dopravu, kterou byste chtěli využívat, můžete si ji založit ve vlastních způsobech dopravy.
Vlastní dopravu si tedy založíte v sekci E-shop – Poštovné – Způsob dopravy a následně klikněte na políčko v dolní části e-shopu “Přidat nový způsob dopravy”.
Po stisknutí tlačítka se zobrazí nabídka s těmito možnostmi:
1) Název poštovného – do tohoto pole vyplníte název dopravce. Může se samozřejmě jednat i o osobní odběr na určité pobočce či vlastní dopravu po městě nebo dopravu zdarma.
2) Popis poštovného – do tohoto pole můžete vyplnit například adresu osobního odběru.
3) Poštovné – do tohoto pole vyplníte cenu dopravy.
4) Poštovné pro objednávku dle ceny – vždy je zapotřebí vyplnit právě toto pole nebo pole číslo 5 tedy “Poštovné pro objednávku dle váhy”. Těmito poli dopravě říkáte, kdy se má zákazníkovi daná doprava zobrazit. Můžete tak ovlivnit různé výše poplatku za dopravu, kdy si dopravy ohraničíte právě cenovými limity.
Lze tedy nastavit “Poštovné pro objednávku dle ceny” od 0 do 1999 Kč za 50 Kč a následně vlastní dopravu vytvoříte ještě jednou, ale cenový limit nastavíte od 2000 Kč do 99999999 Kč (devítkami určíte neomezenou hranici) za 0 Kč.
V tomto případě se v košíku s objednávkou do 1999 Kč včetně zobrazí doprava za 50 Kč. Pokud bude objednávka nad 2000 Kč včetně, zobrazí se doprava za 0 Kč.
Cenové limity a hmotností limity lze navzájem kombinovat. Můžete tedy nastavit cenový limit od 0 kg do 1999 Kč za 50 Kč, ale zároveň musí objednávka splňovat limit hmotnosti od 0 do 20 kg. Jak si limity nastavíte je pouze na Vás.
5) Poštovné pro objednávku dle váhy – vždy je zapotřebí vyplnit právě toto pole nebo pole číslo 4 tedy “Poštovné pro objednávku dle ceny”. Těmito poli dopravě říkáte, kdy se má zákazníkovi daná doprava zobrazit. Můžete tak ovlivnit různé výše poplatku za dopravu, kdy si dopravy ohraničíte právě váhovými limity.
Lze tedy nastavit “Poštovné pro objednávku dle váhy” od 0 do 19 Kg za 50 Kč a následně vlastní dopravu vytvoříte ještě jednou, ale váhový limit nastavíte od 19,1 Kg do 99999999 Kg (devítkami určíte neomezenou hranici) za 100 Kč.
V tomto případě se v košíku s objednávkou do 19 Kg včetně zobrazí doprava za 50 Kč. Pokud bude objednávka nad 19,1 Kg včetně, zobrazí se doprava za 100 Kč.
Pokud nastavujete váhové limity je nutné váhu udávat i v detailu produktu. Pokud váhu nevyplníte, nebude moct systém vypočítat zda může dopravu přiřadit či nikoliv. Systém s nevyplněnou váhou bere produkt jako by měl váhu 0 kg. Zda máte hmotnosti v kilogramech, gramech nebo v jiné jednotce je pouze na vás. Nezapomeňte však všude uvádět stejné měrné jednotky. Systém neumí převádět kilogramy na gramy atd.
V detailu produktu naleznete kolonku pro vyplnění hmotnosti přímo v sekci E-shop – Produkty – Detail daného produktu (ikona tužky) a následně pole Hmotnost.
Cenové limity a hmotností limity lze navzájem kombinovat. Můžete tedy nastavit cenový limit od 0 kg do 1999 Kč za 50 Kč, ale zároveň musí objednávka splňovat limit hmotnosti od 0 do 20 kg. Jak si limity nastavíte je pouze na Vás. 6) Sleva na nákup při využití tohoto druhu dopravy – slevu nastavujete v procentech a odečte se z celkové ceny objednávky. To znamená z ceny produktů, dopravy i platby.
7) Dopravce – v této roletce řeknete systému o jakou dopravu se jedná. Název dopravce z roletky je důležitý například pro porovnávače zboží.
8) Obrázek dopravy – ve výběru dopravy zákazníkem lze u každé dopravy nastavit ikonka, která se před názvem dopravy zobrazí. Tato ikonka musí být ve formátu jpg, png nebo gif a musí dodržet rozměr 35×19 px.
Pro zobrazení ikony platby je však ještě zapotřebí zobrazení povolit. Učiníte tak v sekci E-shop – Objednávky – Košík.
Zde je potřeba zvolit možnost: „Zobrazovat obrázky dopravy v košíku“.
9) Doprava zdarma – toto pole zatrhnete pouze tehdy chcete-li dopravu označit jako dopravu zdarma. Doprava se poté zobrazí pouze pokud bude v košíku vložen produkt, který je také označen jako doprava zdarma. Více se dozvíte v další kapitole.
Dále je potřeba k vytvořené dopravě přiřadit platby. Automaticky se k dopravě přiřadí všechny vytvořené či povolené platby. Chcete-li platby k dopravě omezit, stiskněte tlačítko “Zobrazit”.
Po stisknutí daného tlačítka se zobrazí tabulka s platbami, které jednoduše chackboxy k dané dopravě povolíte či zakážete.
U systémových doprav platby připojíte přímo v nastavení dané dopravy. Ukážeme si příklad na České poště. Dopravu si otevřeme pomocí ozubených koleček.
Zde naleznete pod zadáváním limitů tlačítko “Připojené způsoby platby – Nastavení”.
Následná tabulka na přidání plateb je stejná.
Dále je potřeba u systémových doprav věnovat pozornost modrému tlačítku “Přidat limit”.
Tímto tlačítkem si můžete přidat další pole pro zadání limitů dle ceny nebo dle váhy objednávky. Tato možnost lze případně využít i u vlastních způsobů dopravy.
Zobrazení dopravy a platby může na e-shopu vypadat například takto:
Jak však můžete na obrázku vidět, u PPL jsme povolili pouze platbu dobírkou a předem na účet. Platba hotově na pobočce je neaktivní (nelze tedy zatrhnout). V takovém případě existuje nastavení, kde se neaktivní platby po zvolení dopravy skryjí a zobrazí se pouze platby, které jsou pro danou dopravu aktivní.
Takové nastavení učiníte v sekci E-shop – Objednávky – Košík – “Nezobrazovat nepropojené způsoby platby”.
Zde je potřeba zvolit možnost: “Nezobrazovat nepropojené způsoby platby”.
Doprava zdarma
Doprava zdarma je speciální funkcí, která nemá vliv na limity, které máte u doprav nastaveny. Tato funkce platí pouze na speciálně označené produkty. Jak takovou dopravu nastavit si nyní ukážeme.
V sekci E-shop – Poštovné – Doprava zdarma nalezneme několik možností.
V této sekci si určíte jak se bude doprava zdarma chovat a jaké dopravy budou dopravou zdarma. Lze nastavit veškeré používané způsoby jako dopravy zdarma či pouze vybrané.
Při vytváření doprav jste si mohli všimnout zatrhávacího políčka “Doprava zdarma”, kterým určíte, že se jedná o dopravu zdarma. Jakmile toto pole zatrhnete, zobrazí se doprava pouze pokud bude v košíku vložen nějaký produkt, který bude mít také zatržené pole doprava zdarma. Nastavené limity u dopravy již nebudou brány v potaz.
Příště se podíváme jak a kde změnit základní parametry eshopu (zpracování objednávky, sazby DPH, měny).