Vybudovat ziskový eshop, při konkurenci 40.000 eshopů, není jednoduché. Ale vzhledem k tomu, že úroveň jednotlivých internetových obchodů je velmi rozdílná, je zde stále slušná možnost prosadit se. Poučte se ze začátečnických chyb, které jako nový majitel eshopu můžete udělat a nedělejte je.
Máte skvělý sortiment, výhodné ceny, myslíte si, že pro svůj eshop děláte maximum? Opravdu? Třeba jen opakujete stejné chyby jako tisíce jiných eshopů před vámi. Pojďme se na ty základní problémy podívat.
KOMUNIKACE
Komunikace se zákazníkem je základ. Pozdními nebo žádnými odpověďmi na dotazy zákazníků úspěšný e-shop nevytvoříte. Online chat je dnes v e-shopech prakticky standardem. Mladá, ekonomicky silná generace navíc očekává i dostupnost Messengeru, jako základního komunikačního kanálu a pochopitelně i okamžitou reakci na jejich dotazy. S ohledem na sortiment vašeho eshopu volte i styl komunikace. Jiný styl komunikace budete vhodný u obchodu s longboardy, kde si vzhledem k cílové skupině můžete dovolit neformální mluvu i tykání. A zcela jinou komunikaci budete jistě volit v eshopu se značkovými kabelkami. Nepodceňujte také odpovídání jak na negativní, tak i pozitivní komentáře vašich zákazníků u cenových porovnávačů (Heureka, Zbozi…).
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Ať už vy osobně sociální sítě nesnášíte nebo milujete, pro provoz vašeho eshopu jsou téměř nezbytné. Pomocí sociálních sítí si můžete v komunitě vašich zákazníků udělat velmi dobré jméno, ale také naopak. To co bude rozhodovat o vašem úspěchu či propadáku, bude obsah, který na vaše sociální sítě budete umisťovat. A samozřejmě také i komentáře a sdílení vašich příspěvků. Rozhodně nedoporučujeme honění se za co největším počtem lajků pro celou facebook stránku, daleko lepší bude živá diskuze u jednotlivých příspěvků. Poradili vám kamarádi zveřejňovat fotky roztomilých zvířátek? Že prý přinesou hodně lajků? Neposlouchejte tyto nesmysly! Obsah vašeho facebooku musí sloužit svému hlavnímu účelu – informovat zákazníky o vašich skvělých výrobcích, akcích a novinkách. Především musí být obsah přínosný pro vaše zákazníky a čtenáře.
NEJNIŽŠÍ CENY
I přes obrovskou konkurenci téměř v každém oblasti podnikání, nikdy se nesnažte bojovat s konkurencí nejnižšími možnými cenami. Je to cesta do pekla. Možná dočasně zvítězíte, ale bude to za cenu velkého finančního vyčerpání. Získáte tak jen krátkodobé zákazníky, kteří jdou jen po nejnižší ceně a nezajímá je kvalita služeb. Takoví zákazníci nejsou nijak loajální a do vašeho eshopu se vracet nebudou. Daleko lepší je získat a udržet si zákazníky pomocí nadstandardního servisu, vynikající komunikace a vaší solidnosti. Jedině tak můžete získat věrné zákazníky, kteří jsou měřítkem úspěchu každého podnikání. Nejen v případě e-shopů.
ROZJEĎTE ÚSPĚŠNÝ E-SHOP – NA VÝBĚR PŘES 20 GRAFICKÝCH ŠABLON
Vyzkoušejte na 15 dní zcela zdarma ZDE
FALEŠNÁ SKLADOVOST
Nemáte zboží skladem? Dobrá, to se může stát. Rozhodně ale neřešte tuto situaci tím, že u takového produktu uvedete zcela lživě, že je produkt skladem, v neomezeném množství. Až vám přijde objednávka, budete se muset hloupě vymlouvat, oddalovat termín dodání zboží a to je ta nejhorší reklama, kterou si můžete přát.
OBRÁZKY
Obrázky prodávají! Investujte svůj čas do nafocení vašich produktů. Možná budou vaše fotografie postrádat kvalitu firemních produktových obrázků. Ale půjde o zcela unikátní a detailní představení vašich produktů nebo služeb. Jednoduše se tak odlišíte od konkurence, která své produkty prezentuje tuctovými, okoukanými obrázky staženými od výrobce. A zákazníci na to určitě ocení.
ZÁKAZNÍCI PŘIJDOU SAMI
Nepřijdou. Konkurence na trhu je obrovská. V každém oboru. O místo na slunci se budete muset pořádně porvat. Vytvořit eshop a doufat v zázrak, že zákazníci přijdou sami, je ta největší pitomost, co můžete udělat. Spuštěním eshopu to všechno teprve začíná, musíte si najít prodejní kanály, cesty a cestičky, kterými se k vám zákazníci dostanou.
REKLAMA MUSÍ BÝT VŠUDE
Druhým extrémem, jak přistupovat k propagaci vašeho eshopu, je snaha inzerovat megalomansky, hned a všude. Reklama na internetu, v novinách, billboardy… Dlouho vám pravděpodobně nevydrží rozpočet. Daleko lepším způsobem je vydat vždy menší částku, na jednu jednotlivou kampaň a následně vyhodnocovat efektivitu a porovnávat ji s jinými typy reklam.
LOGO
Zdánlivě banalita, ale vaše logo je to první, čeho si návštěvník vašeho eshopu všimne. Nepodceňujte ho proto. Mělo by jednoduše symbolizovat váš hlavní sortiment.
ŠPATNÉ KONTAKTY
Většina zákazníků ještě před tím než dokončí objednávku, zkontroluje vaše kontaktní údaje. V případě, že vaše kontaktní údaje nebudou kompletní, nebudou obsahovat sídlo firmy, telefonní kontakt a provozní dobu, velmi pravděpodobně se váhající nakupující změní v odchozího návštěvníka, který se k vám již nikdy nevrátí.
PLATBA PŘEDEM
Největší hloupost, kterou můžete udělat, je vyžadovat od vašich zákazníků pouze platbu předem. Nebo když ostatní druhy plateb natolik cenově znevýhodníte , že to bude „do očí bijící“. Nedělejte to. Rozumíme tomu, že nakupující, kteří si z vašeho eshopu snaží dělat bezplatnou půjčovnu, jsou problém. Je jich však naprostá menšina. Ale ty slušné, tím jen odradíte a vystrašíte.
Tyto rady nemají sloužit k tomu, aby vás od zřízení eshopu odradili. Naopak, eshop je stále jedním z nejdostupnějších způsobů, jak zahájit své podnikání. A pokud tomu dáte všechno, bude to stát za to. Držíme palce!!