Maďarský trh je po Slovensku nejčastější zemí, kam české eshopy expandují. Je to logické. Maďarská ecommerce roste o 20% ročně a zažívá velký boom. Podívejte se na 6 důvodů, proč byste v Maďarsku se svým eshopem neměli chybět.
PODNIKATELÉ SOBĚ – Facebooková skupina pouze pro podnikatele.
Sdílení podnikatelských zkušeností, výměna názorů, rady a tipy od podnikatelů pro podnikatele.
1. Rostoucí trh
Internetové nakupování zažívá v Maďarsku aktuálně velkou popularitu. Jde tak trochu o zlom, situace je zde srovnatelná s dobou u nás cca 2-3 roky zpátky. Růst online trhu je obrovský, ročně roste o 20 až 30%. Přitom celkový počet eshopů je odhadovaný na méně než 7000 (!!). Porovnejte si to se situací v Česku, kde je aktivních přes 40.000 eshopů. Přitom jde o srovnatelné trhy – a to jak kupní silou, tak i počtem obyvatel. Kupní síla Maďarska byla v roce 2019 tvořena 5,4 milionu nakupujících, což znamená, že přes 90 % dospělých obyvatel Maďarska nakupuje alespoň jednou ročně online.
2. Sousední země
Proč české a slovenské eshopy rádi expandují právě do země papriky a Balatonu? Je to jednak díky geografické blízkosti, podobnosti trhu, prakticky se zde opakuje vše, na co jsou naše eshopy připravovány situací doma, jen je to všechno jakoby 2 roky zpátky. Pro personální zajištění eshopů je často využíváno služeb slovenských Maďarů, se kterými se našinci snadno domluví. Je také potřeba si uvědonit, že v Maďarsku ještě více než v Čechách představuje hlavní město největší kupní silu. I s předměstími představuje Budapešť více než dvou milionovou armádu zákazníků. Téměř dvakrát tolik to co Praha. Je pak velmi snadné nabídnout zákazníkům luxusní služby, jako je třeba doručení během toho samého dne od objednávní.
3. Česká stopa
Možná pro vás bude překvapující informace, že každý desátý maďarský eshop je vytvořen v českém eshopovém řešení Eshop-Gyorsan.hu. Jde o jazykovou mutaci systému Webareal.cz. Takže čeští i slovenští eshopaři, kteří znají tento systém, si nadno mohou vytvořit maďarskou mutaci. Systém je plně lokalizován na maďarský ecommerce trh, podporuje místní dopravce, platební brány i porovnávače cen. Odpovídá také všem specifikům místního trhu. Navíc je zde technická podpora, se kterou se je možné domluvit anglicky a učí se i první česká slovíčka.
Další zajímavostí je platební brána Barion, která je v Maďarsku naprostou jedničkou na trhu a jejímž investorem je český Home Credit Petra Kellnera. Trh tato platební brána válcuje především svými nízkými až nulovými odváděnými poplatky z transakcí.
Největší porovnávač cen zboží je Arukereso.hu, jejímž majitelem je česká Heureka.
4. Největší eshopy
V Maďarsku působí například tyto známé české eshopy Alza, Bonami, Kytary.cz, Mall, Notino, Rohlík, Glami nebo Favi. Mezi největší se zatím propracovala Alza.hu (podle tržeb obsadila 4. místo) a Mall.hu (11. místo). Největším eshopem je rumunský eshop s elektronikou Emag.hu, druhou pozici obsadil místní edigital.hu a třetí příčka patří pro změnu německému obchodu mediamarkt.hu. Jak je vidět Maďarsko je pro zahraniční expanze opravdu zemí zaslíbenou.
Co se týká sortimentu největších eshopů, tak prvních 9 eshopů se zabývá především prodeji elektroniky a až na 10. místě je prodej knih libri.hu. Těchto 10 hegemonů trhu mělo v roce 2018 celkový obrat ve výši 12 miliard korun.
5. Specifika
V Maďarsku zatím poměrně špatně fungují dopravní služby. Pokud zasíláte balíček mimo Budapešť, je zcela běžné, že k zákazníkovi dorazí až třetí, čtvrtý den od odeslání. Ale nikdo se tomu příliš nediví, prozatím si nakupující nezvykli na komfort, který zažívají u nás. Také podle technické podpory systému Eshop-gyorsan.hu Gaspara Horvatha milují Maďaři dlouhé popisky produktů, které ale musí být ideálně vybaveny velkým množstvím obrázků a především videí, které nakupující prostě zbožňují.
6. Jak začít
Na expanzi do Maďarska je právě teď ten pravý čas. Pokud provozujete v Čechách nebo na Slovensku úspěšný eshop se zajímavým sortimentem, není opravdu jediný důvod proč s expanzí váhat. Doporučujem vám zaměstnat rodilého mluvčího na pozici podpory, ideálně takového se kterým se domluvíte i anglicky nebo slovensky. Sortiment eshopu vzhledem k menší konkurenci než u nás můžete volit téměř libovolný. Snad jen elektronika je již na trhu poměrně silně a dobře zastoupena a konkurovat zde již půjde jen velmi těžko. Prodej potravin přes internet ještě stále není běžný. Velký potenciál určitě má prodej drogerie, oblečení a kosmetiky. Bez obav se ale také můžete vrhnout na trh se specializovaným sortimentem, trh si vás najde. Eshop snadno a rychle si vytvoříte v systému Eshop-gyorsan.hu, kde se pro snadnější práci můžete přepnou i do češtiny a slovenštiny. Bankovní účet si snadno založíte například u Sberbank.hu.
Rozhodnutí o expanzi d Maďarska je na vás. Ale nyní je opravdu ta pravá příležitost. Výhodnější to již nikdy nebude. A za dva roky už možná bude pozdě!
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a zdarma.