Pozice obchodníka je pro každou firmu naprosto klíčová. Můžete mít vyladěný marketing, skvělý produkt, ale pokud vaší firmě chybí dobrý obchodník – máte problém.
Podívejte se na několik typů obchodníků, se kterými se můžete v praxi setkat. Zkusme si je rozdělit do 6 základních skupin. Někteří z nich se pro svou práci nehodí a vyhněte se jim velkým obloukem, jiní jsou vaše firemní „zlato“.
SLIBOTECHNY
Obchodník / slibotechna je typem člověka, který dokáže pro úspěch svého obchodu, pro získání zákazníka udělat naprosto všechno. Bohužel některé z jeho nabídek a slibů jsou z říše pohádek a snů. Z části za to může špatné proškolení obchodníka o tom, co vlastně může nabízet a co ne a z části jeho vrozená povaha. Tento obchodník sice může získat spousty zákazníků a objednávek, ale postupně se z těchto zákazníků stanou vaše noční můry. A nelze se jim divit – na základě slibů obchodníka očekávali zcela něco jiného, než nakonec od vaší firmy získali. Služeb těchto obchodníků využijte pouze v případě, že opravdu nutně potřebujete získat jakoukoliv zakázku.
SLIZOUNI
Tento typ obchodníka se „vetře“ opravdu úplně všude. Telefonicky si dokáže sjednat schůzku třeba v prezidentské kanceláři. Ovšem následný osobní kontakt již obvykle bývá problematický a veskrze neúspěšný. Příliš tlačí na pilu, příliš až nepřirozeně se snaží zákazníkovi vlichotit. Pokud ovšem slizoun obchodník narazí na slizouna zákazníka, může dokázat velké věci a získat zakázku roku. Proto není potřeba nad tímto obchodníkem lámat hůl. Ale využívat ho pouze na specifické, složité zákazníky.
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a NAVŽDY zdarma. Velmi jednoduché ovládání, vystavit fakturu zvládne každý, rozeslání emailem na jedno kliknutí.
Více informací ZDE
OBCHODNÍK ROKU
Obchodník roku je obvykle osoba, která tuto činnost vykonává velmi krátce. A snaží se nedostatek praxe a odborností dohnat „machrováním“ na své zákazníky. Už z prvního kontaktu s nimi nabude zákazník dojmu, že je tím nejubožejším tvorem na zemi a že by mu mělo být ctí, že je mu nabízená služba vůbec nabídnuta. Protože za ním stojí řada dalších 10 zájemců, kteří už už vytahují plné peněženky, aby mohli nabízenou cenu přeplatit. Jde o velmi smutné existence, kteří se k „obchodničině“ dostali omylem a zaměstnat je, může být pro firmu smrtící.
STŘELCI
Tento typ obchodníka se ničeho nebojí, dokáže oslovit každého, vyhledává obvykle velké zákazníky, u kterých je jako doma. Je potřeba se připravit na to, že malých pravidelných zakázek se u něj nedočkáte. Zato když něco přinese, je to obvykle velká rána, která se vyplatí. Střelci bývají obvykle dobře připraveni a vystupují velmi solidně.
KONZULTANTI
Konzultanti svou práci milují. Bývají velmi výkonní a dávají své práci maximum. Jejich největší odměnou je spokojenost zákazníků. Bohužel někdy trošku zapomínají na to, co je jejich hlavní činností – prodávat vaše produkty nebo služby. Pokud je budete trochu usměrňovat mohou se ze své škatulky přesunout do nejvýkonnějšího typu obchodníka „Parťáci“. Zákazníci si ovšem často (bohužel ne vždy) takovýchto obchodníků váží a často jim za jejich nadstandardní poradenský servis svěří svou objednávku.
PARŤÁCI
Ideální typ obchodníka pro běžného vyrovnaného zákazníka. Dokáže s ním vybudovat obchodní vztah, který může přetrvat v roky úspěšné spolupráce. Zákazníci jej berou ne jako někoho, kdo jim chce vnutit své služby, ale téměř jako nového kolegu. Dopracovat se k takovýmto zkušenostem vyžaduje čas. Žádný obchodník se takto nenarodí. Pokud, ale obchodníka tohoto typu ve svém týmu máte, važte si ho a přistupte i na jeho náročné, ale oprávněné finanční ohodnocení.
Přejeme vám při výběru obchodníků šťastnou ruku a ať je váš tým plný parťáků.