Jak začít podnikat? Nejprve si musíte založit živnostenský list a začít platit zálohy na sociálním a zdravotním pojištění. To zařídíte velmi rychle a snadno. Co dál?
Jak je to s EET, co je to GDPR a jak na účetnictví nebo na daně? Jaký vybrat eshop, kde sehnat solidního dodavatele? Kolik to všechno bude stát peněz a zvládnu to vůbec? Vypadá to všechno velmi složitě, pojďme si v tom udělat rychle jasno. Není to žádná atomová věda.
ŽIVNOSTENSKÝ LIST
Živnostenský list získáte na Živnostenském úřadě, kde vyplníte Jednotný registrační formulář. Pomocí tohoto formuláře se přihlásíte k dani z příjmů, k sociálnímu a zdravotnímu pojištění. Na živnostenském úřadě budete potřebovat občanský průkaz a 1.000,- Kč na správní poplatek za přijetí vaší žádosti. Pokud si nejste jisti, jaký přesný typ živnosti zvolit, neváhejte se obrátit o radu na proškolené úřednice, rádi vám pomohou.
TYPY ŽIVNOSTÍ
- živnosti ohlašovací (volná, řemeslná nebo vázaná)
- živnosti koncesované
K získání živnostenského oprávnění pro volnou živnost nemusíte dokládat jakoukoliv odbornost, pouze musíte splňovat všeobecné podmínky – dosažení věku 18 let, způsobilost k právním úkonům a bezúhonnost). Tato živnost označená jako „výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“, pro jejíž získání nepotřebuje podnikatel žádnou odbornou způsobilost. Tato živnost obsahuje 80 oborů činnosti. Například jde o maloobchod, zprostředkování obchodu nebo služeb, ubytovací služby…
Řemeslná živnost je živnost, pro jejíž získání a provozování je podmínkou buď výuční list, maturita v daném oboru nebo šestiletá praxe v oboru. Například jde o zednictví, řeznictví, hostinská činnost, topenářství…
Živnost vázaná je živnost, pro jejíž získání a provozování je podmínkou prokázání odborné způsobilosti, kterou stanoví příloha živnostenského zákona. Může jít například o činnost účetních poradců, vedení účetnictví, masérské služby, provozování autoškoly…
Živnost koncesovaná je druh živnosti, která je provozována na základě správního rozhodnutí. Kromě splnění odborné způsobilosti je podmínkou získání této živnosti i kladné vyjádření příslušného orgánu státní správy. Příkladem této živnosti je ku příkladu cestovní kancelář, pohřební služba a další.
Živnostenský úřad bude po vás vyžadovat i souhlas majitele nemovitosti, ve které budete chtít podnikat. Na základě tohoto souhlasu vám bude přiděleno identifikační číslo provozovny. Dále provede úřad zápis provozovny do živnostenského rejstříku a o tomto provedeném zápisu vás bude následně informovat. Trestní bezúhonnost si úřad ověřuje sám, od vás k tomu nepotřebuje dodat žádné další dokumenty.
Obvykle do jednoho týdne obdržíte výpis ze živnostenského rejstříku a bude vám přiděleno vaše IČ – identifikační číslo. Jde o osmimístné číslo, kterým se bude vaše firma identifikovat ve všech případech vašeho podnikání.
Hurá – 1. krok máte za sebou. A teď se podívejte na povinné platby, které vás jako živnostníka čekají:
SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ
Vyplněním Jednotného registračního formuláře na živnostenském úřadě, jste zároveň automaticky zaregistrováni jako tzv. OSVČ – tedy osoba samostatně výdělečně činná i na Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ). Nejpozději do měsíce vám přijdou údaje pro placení záloh a variabilní symbol, pod kterým budete pro OSSZ identifikován.
Povinnost platit sociální pojištění se řídí tím, zda je vaše činnost evidována jako hlavní nebo vedlejší. Vedlejší činnost provozujete pouze v případě, že jste zaměstnáni zároveň i na hlavní pracovní poměr. Minimální výše zálohy pro rok 2018 pro hlavní činnost, je stanovenou ve výši 2.189,- Kč. Pro vedlejší činnost, pro rok 2018, je stanovena v minimální výši záloh na 876,- Kč.
ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Jednotný registrační formulář vás zároveň automaticky přihlásí i ke zdravotnímu pojištění u vaší zdravotní pojišťovny.
Minimální záloha na zdravotní pojištění, pro hlavní činnost, pro rok 2018 činí 2.024,- Kč. Při vedlejší činnosti zálohy na zdravotní pojištění neplatíte.
DANĚ, DPH A SILNIČNÍ DAŇ
Na živnostenském úřadě, pomocí Jednotného registračního formuláře, se můžete také dobrovolně přihlásit i jako plátce daně z přidané honodty (DPH) a jako plátce silniční daně. Pověřený finanční úřad vám přidělí DIČ – daňové identifikační číslo. Jako plátci DPH, musíte měsíčně nebo kvartálně podat daňové přiznání k DPH a zaplatit tuto daň. V případě používání vozidla pro podnikání, musíte také platit zálohy na silniční daň.
Jako podnikající fyzická osoba vedete buďto daňovou evidenci nebo evidenci příjmů, v případě, že budete využívat paušální výdaje. Se správou vašeho účetnictví se doporučujeme obrátit na externí účetní firmy, poplatky za vedení účetnictví nejsou nijak horentní a vám umožní klidné spaní.
EET
Pokud neplánujete přijímat platby v hotovosti, můžete se Elektronické evidenci tržeb úplně zcela vyhnout. EET se neuplatňuje ani na platby dobírkou, ani na online platby a platby kartou.
Pouze tedy v případě plateb v hotovosti se budete muset do EET zaregistrovat. A jak vlastně celé to „slavné“ EET funguje?
- Obchodník zadá do svého počítače nebo mobilu údaje o provedeném nákupu (v kamenném obchodě) nebo obdrží objednávku v internetovém obchodu
- Pokladní program Kasareal nebo systém Webareal automaticky zajistí spojení přes internet s finanční správou, kam jsou zaslány údaje o objednávce – identifikace obchodníka, částka
- Server finanční správy objednávku zaeviduje a do 2 sekund zašle zpátky fiskální identifikační kód (FIK)
- Obchodník dokončí tisk nebo odeslání účtenky/faktury zákazníkovi s uvedeným FIK kódem
- Zákazník si může na finančním úřadě ověřit, zda je účtenka zaevidovaná
Pokud chcete přijímat hotovost, pak je nutné se k EET nejprve zaregistrovat, návod naleznete popsaný ve 3 podrobných krocích zde. S vlastním napojením na finanční úřad by vám měl pomocí eshopový systém, který vaše platby pošle automaticky tam, kam má. Například s kvalitním eshopovým systémem Webareal nebudete mít žádné problém.
GDPR – KOHO SE TÝKÁ
Základní otázka zní: Koho se GDPR týká? Odpověď příliš nepotěší – prakticky každého podnikatele, který zpracovává osobní údaje svých zákazníků nebo zaměstnanců. A co se vlastně pod termínem „Osobní údaje“ skrývá?
CO JSOU TO OSOBNÍ ÚDAJE
GDPR je celoevropská směrnice, která řeší ochranu osobních údajů. Prakticky jde o to, aby byl celý systém práce s osobními údaji zpřehledněn a byly mu přiděleny určitá pravidla a mantinely. Samozřejmě podnikatelům to přidělává práci, ale je zde slušná šance, že tato směrnice vyřadí ze hry největší spammery a podnikavce s nelegálně získanými osobními údaji.
Mezi osobní údaje řadíme jméno a adresa, pohlaví, věk a datum narození, osobní stav, ale také IP adresu a fotografický záznam, e-mailovou adresu, telefonní číslo či různé identifikační údaje vydané státem, genetické údaje, biometrické údaje… Osobním údajem je tedy údaj, který jednoznačně identifikuje osobu.
Osobním údajem není : Pavel Novák (protože Pavlů Nováků je mnoho)
Osobním údajem je: Pavel Novák, Havlíčkova ulice 5, Brno (toto už osobní údaj je, protože na této adrese zřejmě více Nováků bydlet nebude)
Principem GDPR je, že můžete uchovávat a zpracovávat osobní údaje pouze té osoby, která vám k tomu dá svolení.
JAKÝ ESHOP
Pro start eshopu potřebujete mít především spolehlivého dodavatele vašich produktů, které budete prodávat. Musíte mít představu, kdo bude vaše zboží nakupovat a jak se o vás dozví. A také v neposlední řadě musíte zvolit nejlepší možné technické řešení vašeho eshopu.
DODAVATEL
Pokud nejste v situaci, že v internetovém obchodě chcete prodávat vlastní zboží, pak získání solidního dodavatele, velkosklad, který vám bude dodávat produkty pro vaše zákazníky, je alfou a omegou úspěšného podnikání. Není nic horšího, než když zákazník ve vašeho eshopu vytvoří objednávku, kde například očekává dodání zboží do týdne, ale váš dodavatel vám zboží dodá až mnohem později. To se pak špatně zdůvodňuje a uděláte si u zákazníků jenom špatné jméno.
Známe mnoho šikovných živnostníků, kteří svému eshopu dali maximum energie, neudělali žádnou chybu a přesto jejich podnikání skončilo z důvodu napojení na pochybný velkosklad.
Jedním z řešením může být spojení s osvědčenými velkoobchody, které nabízejí spolupráci formou dropshippingu. Což znamená, že veškeré zboží zůstává na skladě velkoobchodu, nic nemusíte kupovat na sklad předem a velkoobchod vyřídí celou došlou objednávku z vašeho eshopu sám. Vám pak náleží procentuální provize z vytvořených objednávek. Zkuste si prostudovat tento druh spolupráce zde, třeba je to něco, co vás osloví, naleznete zde více než 30 ověřených dodavatelů.
PROPAGACE
Úspěch eshopu = rozumně cílená propagace eshopu + skvělý přístup k zákazníkovi.
To je velmi jednoduchá rovnice, kterou pokud budete dodržovat, bude váš eshop úspěšný. Zkuste se na začátku podnikání spojit, poradit s již zkušenějším kolegou, který již v profesi nějakou dobu funguje. Poradí vám jaké druhy reklamy fungují, které fungují méně a čemu se úplně vyhnout.
Dle našich zkušeností můžeme pro začátek doporučit cílenou propagaci na Facebooku, PPC reklamy na Google a Seznamu. Až proniknete do tajů všech těchto 3 možností, dokážete si spočítat efektivitu jednotlivých kampaní, pak teprve uvažujte o rozšíření reklamy o další kanály.
Nemáte na propagaci eshopu žádné peníze? V tom případě, bohužel, ale raději se do podnikání vůbec nepouštějte. V tak konkurenční prostředí, jakým je internet, zřejmě neuspějete. Opravdu nestačí jen založit a naplnit eshop.
TVORBA ESHOPU
Pokud je to jen trochu možné, doporučujeme se vyhnout při tvorbě eshopu 2 cestám:
- naprogramování eshopu na zakázku. Tato cesta vás finančně velmi oslabí a výsledek nemusí být zdaleka to co očekáváte.
- open source bezplatné řešení tvorby eshopu. Až dojde k nějaké zákonné povinnosti, podle které se bude váš eshop muset řídit (jako například poslední dobou GDPR nebo EET), můžete se dostat do velkých problémů.
Využijte hotových eshopů, které si pronajmete za malý měsíční poplatek. Za těmito řešeními stojí firmy, které disponují desítkami programátorů a grafiků a je zde záruka, že váš eshop se bude stále vyvíjet a reagovat na měnící se podmínky na internetu.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|