Žádný podnikatel a majitel firmy nemá „patent na rozum“. Ti nejlepší podnikatelé se rádi obklopují lidmi, kteří jsou v určitém oboru schopnější než oni sami. Nemyslete se, že dokážete všechno sami nejlépe, dejte na nápady svých kolegů, zlepší se vaše produktivita a vyplatí se vám to hned několikrát.
PODNIKATELÉ SOBĚ – Facebooková skupina pouze pro podnikatele.
Sdílení podnikatelských zkušeností, výměna názorů, rady a tipy od podnikatelů pro podnikatele.
Ani Jeff Bezos nevymýšlí všechno sám
I Jeff Bezos se svým Amazonem jednou začínal z ničeho. A hned na začátku si určitě musel uvědomit, že ani ty nejlepší nápady nemusí nutně vždy vycházet pouze od něho. Když spustil svou první verzi eshopu na prodej knih, během měsíce získali objednávky ze všech států USA. Start to byl sice opravdu raketový, ale Jeff se svými spolupracovníky na to nebyli příliš připraveni. Nastavování vnitřních firemních procesů (dále-li se o tom vůbec v té době tak mluvit) bylo opravdu teprve na začátku. Například objednávky balili přímo na podlaze skladu.
Neměli žádné balicí stoly, neměli žádný jednotný způsob spolupráce nebo dokonce dělení práce. Každý balil objednávky, tak jak mu to přišlo pod ruku. A jednou Bezos vstal od rozdělaného balíčku, narovnal bolavá záda a oprášil otlačená kolena. A říká svému programátorovi, který balil objednávku na zemi vedle něj: „Víš, co bychom měli udělat? Měli bychom si sehnat chrániče na kolena.„. Každý samozřejmě v těchto prvních měsících Amazonu dělal co bylo právě potřeba. Tento Jeffovo nápad sice mohl ulevit bolavým kolenům, ale oslovený programátor se na něj podíval (tak jako by se díval na malé hloupé dítě) a řekl: „Jeffe, měli bychom mít balicí stoly!“.
Později Bezos přiznal, že balicí stoly byl ten nejlepší nápad, který vůbec v Amazonu realizovali. Protože toto jednoduché vylepšení zvýšilo produktivitu celého procesu balení objednávek o 100 %. A tato příhoda nebyla určitě jediným nápadem, který vedl k růstu Amazonu a nepocházel přímo od Bezose. Další známou historkou je vymýšlení věrnostního programu. To už Amazon disponoval celým marketingovým oddělením. A toto oddělení spolu s Bezosem vymyslelo velmi sofistikovaný věrnostní program. Vše již bylo ve stádiu příprav, ale pak jeden nový zaměstnanec přišel s tehdy převratnou myšlenkou – dopravou zdarma. Finanční oddělení se sice po propočítání efektivity nápadu zhrozilo velkými náklady tohoto zákaznického bonusu, ale výsledky tohoto byly velmi výrazné. Zákazníci na tuto výhodu slyšeli a nové objednávky se opravdu jen hrnuli.
Jaké si vzít z tohoto příběhu ponaučení?
Nikdo nedokáže vymyslet všechno napoprvé a nejlépe. Sice by každá firma měla mít svého vizionáře, ale určitě by také měla naslouchat nápadům svých zaměstnanců. Mnohdy mají blíže k právě řešenému problému a ušetří a vydělají tak firmě více peněz. Pokud si bude podnikatel hrát na pozici „Já jsme ve firmě nejchytřejší!“, sice může také uspět, ale efektivita rozhodovacích procesů i celé firmy bude méně efektivnější. Navíc i celková spokojenost zapojených zaměstnanců, kterým bude nasloucháno, bude jistě větší.
- Nedělejte všechno sami
- Nemyslete si, že znáte vše nejlépe
- Naslouchejte nápadům ostatních
- Odměňujte nejlepší nápady na vylepšení
- Propočítávejte finanční náročnost nápadů
- Nebojte se realizovat nevyzkoušené nápady
- Poučte se u jiných firem
- Neustále přicházejte s novými trendy a postupy
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a zdarma.