Učte se prezentovat od těch nejlepších. Asi se shodneme, že bývalý CEO Applu, Steve Jobs, jedním z nejlepších prezentátorů skutečně byl.
Vzpomínáte na to? Vaše první vystoupení před publikem? Začátek se blíží a nervozita stoupá. „Mám vše připravené a nezapomněl(a) jsem něco?“. Najednou vše začíná a vy poprvé stojíte před publikem a zažíváte situaci, kterou jste si mohli dosud jen představovat. Možná jste něco takového zažili, možná jste ještě nikdy neprezentovali. To je na tom to krásné. Pravidla pro působivé prezentace se dají použít na mnoha místech a v mnoha situacích.
Určitě jste o něm již slyšeli. Člověk, který stojí za produkty jako iPhone nebo iPad. Vizionář, který dbal na detail a byl přehnaně pečlivý. Slovo „přehnaně“ zde není použito v negativním významu. Jeho pečlivost dovedla jeho prezentátorské dovednosti k dokonalosti. Podívejme se na 5 základních pravidel, kterými se Steve Jobs při svých prezentacích řídil.
Ukažte svou vášeň
Nikdy neprezentujte to, co se vám nelíbí. Nikdy neprezentujte, protože vás do toho někdo nutí. Prezentujte téma, které se vám líbí a máte z něj dobrý pocit. Pokud nejste zapáleni do tématu, o kterém hodláte mluvit, tak ani vaše prezentace nebude kvalitní.
Tvořte přátelské nadpisy
Steve Jobs tvořil jednoduché a krátké nadpisy. Nebyly to ale jen nadpisy. Byly to věty, které pak mohl celý svět jednoduše sdílet a předávat si dál. Když Steve Jobs představoval první mobilní telefon od Applu, tak použil větu „Apple dnes znovu vynalezne telefon“. Když prezentoval, tak na slidu nebylo nic víc, než právě tato věta. Jednoduše zapamatovatelná a citově velice silná.
Pravidlo tří
Steve Jobs si byl velice dobře vědomý pravidla „3“. Prezentace měl často rozdělené na tři části. Když dával informace na svůj slide, tak se snažil, aby byli tři. Protože tři věci na slidu jsou zajímavější než dvě. Zároveň jsou lépe zapamatovatelné než čtyři. Steve při představování prvního iPhonu začal prezentaci „Dnes představíme tři revoluční produkty“. Ve skutečnosti to byl ale jen jeden produkt, který znamenal revoluci ve třech různých oblastech.
Dejte do prezentace „darebáka“
Proč myslíte, že ve filmech najdete hrdinu a záporáka? Protože bez záporáka by neexistoval hrdina. Steve Jobs to moc dobře věděl. Při jeho prezentaci iPhonu Steve použil „Současné chytré telefony nejsou tak chytré a těžko se používají“. Tím definoval problém (záporáka), který je zapotřebí vyřešit. A hádejte, kdo byl hrdinou? Apple.
Prodávejte benefity
Ve skutečnosti hrdinou z předchozího pravidla nebyl Apple, ale benefit, který vše vyřešil. IPhone byl telefon, který se snadno používal a byl skutečně chytrý. Nepotřebovali jste nic, čím byste se mohli telefonu dotýkat, protože stačilo použít své prsty. Prostě jednoduchost sama.
Krásné na tom je, že tyto pravidla můžete využít i při mnoha jiných situacích. Můžete natočit prezentační video pro své zákazníky – ať už na eshop, web, blog nebo do svého kamenného obchodu, kde video budete promítat na televizi. Např. princip „darebáka“ můžete použít při běžné komunikaci se zákazníky. Ať už online nebo tváří tvář.