Ještě předtím než zabalíte první objednávku a odešlete ji vašemu zákazníkovi, musíte nejprve svůj eshop vytvořit a splnit všechny zákonné požadavky, kterou jsou na eshopaře ze strany státu uvaleny. Není toho málo, ale dá se to vše rozumně a rychle překonat.
Pokusili jsme se v tomto článku sepsat ty nejdůležitější povinnosti, kterým se jako internetový obchodníci a podnikatelé nevyhnete. Záleží samozřejmě také na sortimentu, který budete prodávat, ale v článku se budeme zabývat pouze body, které jsou pro každého eshopaře shodné a povinné.
PODNIKATELÉ SOBĚ – Facebooková skupina pouze pro podnikatele.
Sdílení podnikatelských zkušeností, výměna názorů, rady a tipy od podnikatelů pro podnikatele.
NEJPRVE SE MUSÍTE STÁT PODNIKATELEM
Pokud bude eshop vaše první podnikání, musíte se nejprve stát podnikatelem. A to buď osobou samostatně výdělečně činnou (= živnostníkem, OSVČ) nebo si založit společnost s ručením omezením. Získáte tak své IČ a daňové identifikační číslo DIČ. Zaregistrovat se také musíte k platbách sociálního a zdravotního pojištění, můžete se také dobrovolně stát při startu podnikání plátcem DPH. Doporučujeme vám také najít si dobrou účetní, která vám při rozjezdu podnikání pomůže a poradí, jak vystavovat daňové doklady, jaké náklady může uplatnit do daní a celkově se s vámi domluví na předávání podkladů pro zpracování daní.
GDPR, EET
GDPR – je obecné nařízení o ochraně osobní údajů. Nevyhnete se tomu. Tento velký strašák všech podnikatelů z roku 2018, se nakonec ukázal jako trochu bouře ve sklenici vody. Každopádně musíte mít povědomí o svých povinnostech a především o právech vašich zákazníků. Především je důležité kvalitně zpracovat všechny dokumenty, které je nutné v eshopu zveřejnit a řídit se jimi.
EET – elektronická evidence tržeb. Tady je už potřeba zbystřit a uvědomit si, jaké platby budete od zákazníků přijímat. Pouze v případě, že umožníte zákazníkům prodej zboží za hotovost (například, že si vyzvednou a zaplatí zboží ve vaší firmě), musíte se registrovat jako osoby povinné k EET a odvádět každou platbu elektronicky. V případě, že necháte zákazníky platit kartou, bankovním převodem nebo dobírkou – EET se vás netýká.
VÝBĚR ESHOPOVÉHO ŘEŠENÍ
Zřejmě jako drtivá většina nově vytvářených eshopů půjdete cestou pronájmového řešení. Na trhu jsou desítky konkurenčních systémů, které se o vás budou přetahovat. Velmi varujeme před open source systémy, kde sice budete platit pouze desetikoruny měsíčně za hosting, ale třeba s implementací EET a GDRP vám příliš nikdo nepomůže. Doporučujeme volit z českých eshopových řešení, které jsou na trhu delší dobu, mají dostupnou technickou podporu, která vám poradí a pomohou na startu.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
DOKUMENTY
Obchodní podmínky, reklamační podmínky, podmínky a postupy pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, údaje o nákladech spojených s vrácením zboží prodávajícímu – na to všechno musíte myslet a do svého eshopu zapracovat. Obvykle vystačíte se standardními, vzorovými dokumenty, které obvykle eshopové řešení poskytuje. Pokud je váš sortiment, ale trochu specifický, obraťte se raději na právníka. Nezapomeňte také v eshopu uvést viditelně všechny kontaktní údaje. Případnou kontrolu od České obchodní inspikce (ČOI) budou právě všechny tyto dokumenty zajímat nejdříve.
OCHRANNÁ ZNÁMKA
Firemní logo, název firmy, případně i firemní slogan si můžete zaregistrovat na Úřadu průmyslového vlastnictví jako ochrannou známku. Zápisem do tohoto rejstříku tak získáte pouze vy pro použití vaší firemní značky. Vybudujte si i vy svou vlastní značku – prvním krokem bude získání vaší ochranné známky.
ZAMĚSTNANCI
Pokud se vaše podnikání rozjede budete muset sehnat pomocníky. Nejprve třeba jen brigádníky, se kterými sepíšete dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce (DPČ nebo DPP), časem přijmete zaměstnance na hlavní pracovní poměr.
SPOLUPRACUJÍCÍ SLUŽBY
Váš eshop nebude moci provozovat pouze sami, ale využít budete muset i služeb třetích stran – například pro dopravu budete muset sjednat smlouvu s Českou poštou, PPL nebo třeba se Zásilkovnou. Pro plateby kartou s platební bránou – GoPay, Barion, B-payment…. Pokud nejste marketingový export doporučujeme také využít služeb agentur, které vám pomohou s reklamou vašeho eshopu. Nebude to levné, ale nakonec by se vám to mělo vyplatit. Velký důraz na sepsání podmínek spolupráce věnujte především u vašich dodavatelů zboží, které budete prodávat. Vybírejte vaše partnery s rozumem, podle referencí a čtěte důkladně smlouvu k čemu se při spolupráci s nimi upisujete.
FULFILLMENT SLUŽBY
Časem zjistíte, že ta nejotravnější práce eshopaře je vlastní balení objednávek a předávání je dopravci. Zároveň musíte řešit i vratky zboží a naskladňování od vašich dodavatelů. S tím vám mohou pomoci fulfillment sklady, kde uskladníte vaše zboží, a o celý proces vyřizování objednávek se postarají oni sami. Vy jim pouze zašlete došlé objednávky a nalezení zboží ve skladu, jeho zabalení a předání dopravci je již v jejich rukou. A když si spočítáte čas a nervy, které díky tomu ušetříte, pak se vám tato služba bohatě vyplatí.
INSPIRUJTE SE
Přejeme vám při startu vašeho eshopu, ať se vám vše podaří, tento blog se vám bude i nadále snažit radit a hledat pro vás tipy a návody k vašemu podnikání, ať už bude jakékoliv. Studujte, hledejte rady zkušenějších, zapojte se do podnikatelských skupin na Facebooku, diskutujte, hledejte inspiraci a motivaci pro další podnikání!