E-shopům v Česku se velmi daří. Počet aktivních e-shopů již překonal hranici 40.000 obchodů. Na internetu se uskuteční každý desátý maloobchodní nákup. A růstový trend jen tak nekončí.
I v letošním roce budou velmi pravděpodobně růst tržby 15% tempem. Pokud se to stane, překoná maloochodní podíl tržeb uskutečněných na internetu hranici 11%.
V roce 2017 přesáhly obraty e-shopů 115 miliard korun. A letos očekává Asociace pro elektronickou komerci (APEK) tržby za více za 133 miliard.
Statistika českého internetového trhu:
- Minimálně jednou za rok nakoupí v online prostředí 90% uživatelů internetu.
- Nejméně jednou měsíčně si zboží objedná 53% nakupujících.
- Oblečení nebo obuv si alespoň jednou ročně objedná v e-shopech 49% zákazníků.
- Kosmetiku si kupuje 39% lidí
- Koupi počítače volí na internetu 35% lidí.
- Prozatím nejméně se na internetu nakupují potraviny. Pouze 3% z celkového maloobchodu se uskuteční online. Ale i to stačí, že tento podíl je 3. největší v EU.
- Počet eshopů překonal hranici 40.000 eshopů. Při přepočtu na obyvatele, to znamená jeden eshop na 262 obyvatel (včetně dětí a seniorů), to je opravdu obrovské číslo.
Jak se vede malým e-shopům?
Češi jednoduše online nakupování propadli. Lví podíl mají na online tržbách mají největší eshopy – Alza.cz, Mall.cz, Parfums.cz, CZC.cz. Ale jak se daří malých, soukromým e-shopům, kde obvykle majitel obchodu funguje i jako skladník, fakturant a marketingový specialista?
„Založení e-shopu je tím nejjednodušším, prvním krokem. S naším systémem Webareal.cz to zvládne opravdu každý během minuty. Tím vše, ale jenom začíná. Vlastní naplnění eshopu, vytvoření kvalitních popisků a obrázků, SEO optimalizace, cenotvorba, ale především propagace eshopu a komunikace se zákazníky je denní chleba všech majitelů eshopů. Ne každý to zvládne a je ochoten obětovat eshopu veškerý volný čas. Během prvních 6 měsíců ukončí provoz svého nového eshopu více než 35% eshopařů.„, říká Jaroslav Hansal jednatel firmy Bohemiasoft s.r.o., která již 10 let nabízí na svou e-shopovou platformu a dodává: „Ale téměř 2/3 eshopů přežije a je úspěšná. Úspěch slaví nejen eshopy, které nabízejí originální vlastní produkty, ale především ty, které dokáží nabídnou lepší služby, servis a především nákupní zážitek.„.
Do budoucna již zřejmě není příliš velký prostor pro další nové desítky tisíc eshopů. Stávající počet cca 40.000 eshopů je již zřejmě na svém vrcholu. Staré eshopy budou zanikat, nové vznikat. Udrží se jen ty, které nabídnou zákazníkům lepší služby, ale to je již jako v každém podnikání.
Stále, ale platí, že vlastní eshop je jedno z nejdostupnějších podnikání pro každého.