Pro koho je franšíza dobrým řešením a pro koho ne? Rozhoduje typ podnikání, vstupní investice, známost značky.
Franchising (franšízing) je způsob podnikání, které je založeno na spolupráci se známou značkou. Zcela jistě nejznámější franšízingovou firmou je McDonald’s. Toto podnikání, je jedním z nejlepších způsobů, jak rychle dosáhnout vysokých příjmů. A co je nejdůležitější, riziko vlastního podnikatelského selhání je menší než při budování vlastní nové značky.
HISTORIE FRANŠÍZINGU
Franšízing má kořeny již ve středověké Francii. Z francouzštiny pochází termín franchise, což znamená koncese nebo licence. Slávu franšízingu odstartovala koncem 19. stoleží Coca-Cola. Do České republiky se franšízing dostal po roce 1989. Na trhu působí desítky franšízingových společností, které nabízí ke spolupráci své licence.
ZNÁMÉ FRANŠÍZY
- McDonald’s, KFC, Subway, Telepizza, Parky’s
- realitní kanceláře ReMax, Century 21
- Relay, Sklizeno, Teta, BAGETERIE BOULEVARD…
PRINCIP FRANŠÍZINGU
- Franšízer vlastní ochrannou známku a značku franšízové sítě
- Franšízer má ověřenou, provozuschopnou, úspěšnou a ziskovou obchodní koncepci
- Provozovatel franšízy podniká pod jménem franšízer jako nezávislý podnikatel
- Provozovatel franšízy financuje hlavní část investice do otevření provozovny (například v případě McDonald’s jde o investici v řádu několika miliónů korun. Ale existují i franšízy, které vstupní poplatek vůbec nevyžadují.)
- Poskytovatel licence poskytuje franšízantovi kompletní znalosti o tom, jak správně řídit podnik
- Provozovatel franšízy platí za licenci + měsíční franšízový poplatek za využívání know-how
- Podmínky spolupráce se řídí franšízovou smlouvou
Pro koho je franšíza dobrým řešením a pro koho ne?
O podnikání na vlastní pěst by se měli rozhodnout ti, kteří mají rádi výzvy, zařizují si svůj život podle svého a hledají své vlastní cesty k úspěchu. Ti kteří hledají pro své podnikání větší jistotu, mají postradatelný vstupní kapitál, uvítají zavedení pracovních postupů, ti se mohou pustit do franšízingu, které jim dá šanci na rychlejší rozvoj. Ale je potřeba uvážlivě mezi franšízami vybírat.