Neexistuje žádný zaručený postup, jak vybudovat úspěšnou firmu. Přesto snadno najdete stovky knih a článků o tom, jak toho zaručeně dostáhnout. Bohužel každý návod je jiný a mnohdy si i protiřečí. Jednoduše každý postup vychází z jiných startovacích podmínek, z jiného prostředí a je vhodný pro odlišné podnikání.
Zkusili jsme sestavit 10 obecných pravidel, které by vás měli zaručeně alespoň nasměrovat správný směrem při startu vašeho podnikání. Nejde o žádné kouzelné rady, ale pokud se budete tohoto receptu držet, neuděláte na začátku svého podnikání školácké chyby a rychleji vás to popostrčí k úspěchu.
VIZE FIRMY
Stanovte si hodnoty firmy, definujte své místo na trhu. Napište si, jaké problémy zákazníků má vaše firma řešit, s čím jim chcete usnadnit nebo zlepšit život. A za co by vám měli zákazníci platit! Pokud nebudete mít v této otázce jasno od začátku, raději se do podnikání nepouštějte.
PRŮZKUM TRHU
Často se stává, že tak dlouho vymýšlíte službu nebo produkt, až se zcela vytratí jaký přínos má mít pro zákazníka. Je proto vždy dobré, ještě před tím než se do toho pustíte, provést průzkum trhu. S jednoduchou otázkou „Co říkáte na tento produkt/službu, je to pro vás zajímavé a byl byste ochoten za to zaplatit?“. Mnohdy dostanete tak negativní odpověď, která vás „vrátí zpátky na zem“ a máte šanci vše na startu ještě změnit nebo zastavit.
FINANCE
Dobře si propočítejte odhad nákladů pro start vašeho podnikání. Snažte se vše financovat ze svých zdrojů, půjčky jsou až poslední možností. Vždy myslete na to, že vaše firma už nemusí existovat, ale dluhy budete muset splácet dál.
PODNIKATELSKÝ PLÁN
Vytvořte si jednoduchý podnikatelský plán. Stačí na jednu A4 stránku. Nezapomeňte na finanční rozvahu, jakým způsobem chcete získat zákazníky, proč by vám měli chtít zaplatit a kam chcete posunout svůj projekt za 2 roky.
TÝM
Ti nejlepší podnikatelé se obklopují lidmi, kteří jsou v různých oborech schopnější než oni sami. Vytvoří jim dobré pracovní podmínky a jdou mi tak trochu „z cesty“. Nechají je tvořit, snaží se je motivovat k lepším výsledkům, stanovují krátkodobé, splnitelné cíle.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
NÁKLADY
Když už se vám začne dařit a vše vypadá, že je na dobré cestě, je nejvyšší čas začít sledovat rostoucí náklady. Nezvládnuté náklady jsou nejčastějším důvodem pro krach firmy. Nikdy nevyslovujte větu „Teď už na to máme, teď si trochu dopřejeme“. Každou korunu vždy dvakrát otočte v ruce, než ji vydáte a před každým trvalým a dlouhodobým nákladem si pořádně zdůvodněte, zda je opravdu nezbytný.
MARKETING
Bez reklamy se o vás nikdo nedozví. Plánujte své marketingové aktivity odpovědně a vždy každou kampaň vyhodnocujte z pohledu zisku. Vyplatila se? Ano – pokračujte v ní i nadále. Ne – okamžitě ji zastavte a zkuste vymyslet něco jiného.
ZPĚTNÁ VAZBA
Věnujte velkou pozornost naslouchání zákazníkům. Pokud budete arogantní a nebudete se řídit jejich stížnostmi a přáními, brzy nebudete mít komu prodávat. Vždy analyzujte a reagujte na stížnosti, které se k vám dostanou a vyvoďte z nich správné závěry. Snažte se mezi jednotlivými reakcemi zákazníků vysledovat trend a hlavní důvod stížností nebo spokojenosti s vaším produktem. A využijte toho pro jeho zlepšení.
POKORA
Dobré časy firmy se mohou kdykoliv změnit. Vše nemůžete ovlivnit pouze vy a vaše správná rozhodnutí. Ekonomická krize, živelná pohroma, změna podmínek pro podnikání a desítky dalších situací mohou nastat kdykoliv. Snažte se proto co nejlépe připravit na každou teoretickou situaci, držte se zdravého selského rozumu a vždy si říkejte „Co by se stalo kdyby…“. Nesnažte ze sebe dělat podnikatelskou hvězdu nebo celebritu, tím jen na sebe přilákáte nové konkurenty, kteří se vás budou snažit překonat.
INOVACE
Nezaspěte. Máte výborný výrobek nebo službu? Vaše tržby jsou na vrcholu, vše funguje jak má? Pak je tu ten nejvhodnější moment, pustit se do něčeho nového. Zdokonalit stávající služby, inovovat vlastnosti produktu, pustit se do něčeho úplně jiného. V podnikatelském životě zaspíte jenom jednou, žádnou druhou šanci už nedostanete.