Na rozjezd vašeho podnikání můžete využít peníze z vašich úspor, půjčit si od známých nebo za úrok od finančních institucí. Jednou z cest, ale může být i crowdfunding?
Crowdfunding je komunitní financování pro nové projekty. V podstatě jde o to, že se skupina lidí složí na uskutečnění projektu, který ještě neexistuje, ale pro který jsou tito lidé nadšeni. Takový projekt je tedy na světě pouze ve formě nápadu, vzorového produktu nebo částečné realizace.
JAK TO FUNGUJE
Máte nápad, ale nemáte peníze na jeho realizaci. Vytvoříte tak pouze vzorový produkt, připravíte prezentaci toho, co chcete vyrábět (může to být výrobek, služba, cokoliv). A na webu, kde se setkávají tyto nápady s těmi, kteří chtějí konkrétní nápad podpořit, řeknete – budu produkovat to a to a za tolik. A vaši budoucí zákazníci se na váš nápad podívají a pokud se jim bude líbit, tak si ho koupí. Tedy koupí si produkt, který ještě neexistuje (předplatí si ho).
Příklad: Hodláte vyrábět například „bambusové kolo“, určíte jakou částku potřebujete vybrat pro realizaci vaší myšlenky – 1.000.000 Kč. Víte, že chcete prodávat tyto kola za 20.000 Kč. Vytvoříte prezentaci vašeho kola a pokud se najde alespoň 50 lidí, kteří si u vás vaše neexistující kolo předem objednají, máte v ruce investici, milion, kterou můžete použít pro start vašeho projektu. Pokud uvedenou částku nevyberete, jsou peníze vráceny zájemcům, vy nezískáte nic a zřejmě bambusové kolo nebude takový hit, jak jste si mysleli. A raději na takový projekt zapomeňte. Pokud vyberete mnohem více peněz, je to pro vás navíc velmi dobrá zpětná vazba, že o váš produkt bude zájem a že jste na dobré cestě.
KDE ZÍSKAT PENÍZE
Existuje mnoho celosvětových crowdfundingových webů, kde můžete peníze získat – nejslavnější z nich asi jsou kickstarter.com a indiegogo.com. Pokud, ale váš nápad nepřesahuje hranice českého trhu, doporučujeme spíše využít služeb podobných českých portálů, vybírat je z čeho: hithit.cz, startovac.cz, fundlift.cz a další.
Samozřejmě si za zprostředkování kontaktu mezi vámi a vašimi prvními zákazníky tyto weby řeknou provizi, ale je jen na vás, zda je tento typ financování pro vás vhodný nebo ne.
Výhody:
- můžete rychle získat peníze na rozjezd vašeho podnikání
- získáte zpětnou vazbu, průzkum trhu, zda je o váš projekt zájem
- při úspěšném financování získáte jisté zákazníky, o které již nepřijdete
- zajištění prvního odbytiště pro vaše produkty
Nevýhody:
- do vaší kalkulace musíte zahrnout i náklady na provizi za zprostředkování crowdfundigu
- musíte mít dobře propočítané náklady na dosud neexistující produkt, v případě, že ve výsledku budou náklady vyšší než vámi stanovená prodejní cena, můžete se dostat do velkých problémů