V roce 2019 byl celkový objem plateb přes platební karty v ČR 845 miliard korun. Provozovatelé e-shopů sledují trvalý trend odklonu od plateb dobírkou směrem k on-line metodám, jako jsou platební karty nebo platební tlačítka. Koronakrize tento trend ještě urychlila. Na co si dát pozor, když se rozhoduji pro partnera pro provoz platebního řešení?
V minulosti trh platebních on-line služeb ovládaly banky. Poplatky z plateb pro běžné obchodníky se pohybovaly mezi 2 a 3 %. Situace se začala měnit s tím, jak na trh začaly pronikat specializovaní poskytovatelé platebních služeb s výrazně nižšími poplatky.
Ušetřete na poplatcích
Noví poskytovatelé samozřejmě musí splňovat všechny požadavky evropských a místních regulátorů jako je u nás ČNB. Stejně jako banky musí dodržovat i přísná bezpečnostní pravidla, která stanoví karetní asociace VISA, Mastercard a další. Cenové podmínky těchto poskytovatelů, často ve vazbě na evropskou regulaci některých sazeb, mohou být velmi výhodné. Například sazby platební brány ComGate se pohybují od 0,79 % do 0,99 % podle dosaženého měsíčního objemu transakcí. Obchodníkům tak ze zaplacené částky zůstává víc a to je jistě dobře.
Požadujte další služby
Při výběru poskytovatele platebních služeb se dívejte také na to, jestli platební brána umí pracovat s více měnami nebo jestli nabízí platební tlačítka v dalších zemích. Pokud se vám bude dařit, pravděpodobně budete chtít rozšířit své působení na Slovensko, do Polska nebo do celé Evropy.
Pohlídejte si integraci
Nejde jen o poplatky. Důležité jsou i náklady, které bude provozovatel e-shopu mít s integrací platebního řešení do svého systému, nebo jaká data bude poskytovatel plateb dávat k dispozici pro účtování o platbách. Pokud platební brána podporuje vaši e-shopovou platformu a váš účetní systém (nebo alespoň podporuje univerzální formáty bankovních výpisů jako je např. ABO) ušetříte spoustu práce a starostí. E-shopová platforma Webareal například nabízí plnou integraci platební brány ComGate.
Myslete na detaily
Kromě sazeb a náročnosti integrace je ještě pár věcí, na které byste neměli zapomenout. Vyberte si poskytovatele, který vám nabídne platby kartou a platební tlačítka více bank. Nabídnete zákazníkům více možností platby a pravděpodobnost úspěšně dokončené transakce se tím dále zvýší. Preferujte poskytovatele z České republiky. V případě integrace, provozu, ale i možného sporu to budete mít rozhodně jednodušší. A hlídejte si svá data. Někteří poskytovatelé podmiňují spolupráci instalací doplňku, který bude sledovat data o vašem e-shopu, zejména návštěvy, nákupy a podobně.