Již 5 let umožňuje podvodníkům špatný paragraf v občanském zákoníku možnost dělat si z eshopů bezplatné půjčovny. Brzy by mělo dojít k nápravě.
Sami jsme slyšeli od několika eshopařů téměř hororové historky, jak jsou někteří zákazníci schopni se chovat a zneužívat 14 denní ochrannou lhůtu, ve které mohou bez důvodu vrátit zakoupené zboží.
Například majitel eshopu s drahými značkovými kabelkami musel zcela změnit svůj byznys. Již ho nebavilo být bezplatnou 14 denní půjčovnou pro, jak se vyjádřil, „zlatokopky začátečnice“. Také eshopy nabízející například outdoorové vybavení, mnohdy na vráceném zboží vidí, že si je „zákazníci“ objednali jen pro účel bezplatného vypůjčení po dobu jejich 2 týdenní dovolené. Neuvěřitelné? Bohužel realita…
KDE JE PROBLÉM
V §1833 Občanského zákoníku je v současné době uvedena tato problematická formulace: „Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.„
Tato formulace způsobila, že někteří zákazníci, říkejme jim třeba „vychcánci“ si z eshopů dělají půjčovny. Zboží si objednají, 2 týdny je naplno používají a po 14 dnech odstoupí od smlouvy, zboží vrátí eshopu a ten je ze zákona povinen vyplatit jim plnou cenu, přestože zboží bylo opotřebené „jen“ běžným používáním. Eshopaři reagovali různými protiopatřeními – od tvorby interních blacklistů, kam umisťovali podobné vychcánky a odmítali jim prodat další zboží až po soudní spory.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
BLÍŽÍ SE NÁPRAVA
Ministerstvo spravedlnosti připravilo novelu tohoto paragrafu do nového změní „Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.„
Právo zákazníka na odstoupení od smlouvy nebude nijak sníženo, ale zároveň takto stanoví i jeho odpovědnost za případné poničení zboží během 14 denní lhůty. Toto poškození nebo snížení hodnoty zboží, tak již bude moci eshopař na zákazníkovi vymáhat.