V podnikání nebuďme zbrklí. To se nám vymstí. Plánujme a s rozvahou rozhodujme.
Plánujte již od začátku
Lidé si myslí, že s eshopem se začíná tak, že si založíte někde eshop a naplníte ho. To je ale veliká chyba. Správná příprava na marketing začíná ve chvíli, kdy plánujete založení eshopu. U webů a blogů je to naprosto stejné.
Ukažme si příklad na eshopu. Dostanete produkty od svého dodavatele a ty si na eshop nahrajete. To je naprosto běžná věc. Jenže máte na celém eshopu popisky produktů, které má na svém eshopu i dodavatel. Tím vzniká duplicita a to se nebude líbit vyhledávačům jako je např. Google. Takže po několika měsících zjistíte, že se Vám moc nedaří a budete muset popisky přepisovat. Jenže už máte u Googlu stránky s duplicitním obsahem a náprava bude mnohem složitější než kdybyste popisky přepsali hned a nejlépe ještě před tím než jste vše na eshop nahráli.
Pokud byste měli blog a nepromyslíte téma, styl komunikace nebo časový rozvrh publikování článků, tak skončíte dříve, než jste začali. Blog nebude působit na návštěvníky dobře. Vše musí být jednotné a mít svůj styl.
Konkurence
Další důležitou věcí je vaše konkurence. Moc často se nestává, že prodáváte takový produkt, u kterého žádnou konkurenci nemáte. Dnes se bloguje již o všem možném, takže i zde konkurenci mít budete. U webových stránek je situace také stejná. Zhodnoťte si svojí konkurenci. Stačí jít na vyhledávač (např. Google) a zadat si názvy vašich produktů, téma webových stránek nebo blogu. Zobrazí se vám další stránky, které jsou vašimi konkurenty. No, a konkurence je na světě. Nyní začněte studovat jejich stránky.
Uveďme si příklady pár otázek, na které se můžete snažit najít odpověď u blogu, webu nebo eshopu.
U eshopu:
Mají na eshopu chat pro komunikaci se zákazníky?
Jak detailní mají popisky produktů?
Jaké je jejich grafika – potěší návštěvníka nebo ho spíše odradí?
Jak široký mají sortiment?
Mají filtraci zboží?
atd.
U blogu:
Jak často publikují články?
Jedná se o blog pouze o jednom tématu?
Jaký mají styl komunikace?
Mají kvalitní obrázky?
Mají na stránkách diskuzi?
atd.
U webu:
Jsou na sociálních sítích?
Kolika stránkový web mají?
Jaký mají design?
Jaké informace na webu mají?
atd.
Tím jednoduše zjistíte, kdo je vaším největším konkurentem. Nezapomeňte také konkurenci neustále sledovat. Konkurence se také vyvíjí. Je zapotřebí dávat pozor na to, aby vás konkurence v něčem nepředběhla a hlavně, aby vám neutekla. Navíc může kdykoli vzniknout konkurence nová.
Dále se také nezapomeňte zeptat sami sebe, jaký užitek bude mít návštěvník z vaší stránky? Člověk, který dorazí na stránky, dostane, to co hledal?
Budujte značku
Dopředu si promyslete, jak budete budovat svou značku a co chcete, aby se lidem jako první vybavilo ve spojitosti s vaším brandem (brand = značka).
Vezměme to z druhé strany. Pokud budete mít eshop s názvem supershop.cz, tak pokud nebudete dodávat zboží zákazníkům ve sjednaný čas nebo nebudete dodávat dokonce vůbec, tak se s vaší značkou supershop.cz spojí negativní reakce. Jakmile poté někdo promluví o vašem eshopu, tak už vždy (nebo minimálně hodně dlouho) bude hovořit o vašem eshopu jako o nekvalitním a nebude doporučovat na něm objednávat. Pověst stránek je jen jedna. Musíte na ní myslet od začátku a budovat dobrou pověst svého businessu.
Další věcí je, že pokud je vše v pořádku, tak většina zákazníků vás nepochválí. Pokud je ale něco špatně, tak o tom hned začnou psát na svém facebooku a dalších sociálních sítích. Na to musíte být připraveni. Vždy všechno dělat svědomitě a nedávat nikomu sebemenší možnost psát o vás nelichotivé informace. Informace na diskuzních a podobných fórech tam mohou zůstat již na vždy.
Pokud ale se zákazníky budete komunikovat slušně a budete dodržovat to, na čem jste se dohodli a co jste slíbili, tak to je správná cesta, jak budovat svou značku. Budujte značku spokojeností svých zákazníků.
U blogů myslete na svou komunitu lidí a budujte jí. Je pro vás jednodušší udržet si čtenáře, který vás již sleduje, než získat nového. Jinak řečeno, nezapomínejte na své fanoušky – na facebooku, instagramu a hlavně pro ně tvořte stále kvalitní obsah.