Podnikání nemusíte začínat s tlustým bankovním účtem nebo půjčkou v bance, velkým rozpočtem a náklady. Daleko lepší způsob je naučit se od začátku hospodařit s malými penězi.
Často slyšíme nebo čteme povzdechy typu „Já bych začal podnikat, ale nemám vstupní kapitál“. Není to bohužel, ale obvykle nic jiného, než pouhé výmluvy a strach opustit jistotu zaměstnaneckého poměru. Odstartovat podnikání se dá opravdu s minimem peněz. Pojďme se na to podívat.
Nelze stanovit přesnou částku, kterou budete potřebovat ke startu vaší živnosti. Jiné náklady bude mít webdesigner a jiné jako provozovatel penzionu. My se zkusíme podívat na minimální nezbytné náklady a na rady kde ušetřit.
Zkusme si spočítat investice do podnikání například pro živnostníka, který chce začít opravovat jízdní kola.
NEZBYTNÉ VSTUPNÍ INVESTICE
- 1.000 Kč – založení živnosti, živnostenský list
- 20.000 Kč – základní vybavení dílny
- 10.000 Kč – propagace startu živnosti
Celkové vstupní náklady mohou představovat 31.000 Kč. To není částka, která není nedostupná. V ceně není započítán nájem dílny, určitě je při startu služby vhodnější využít vlastních prostor (garáž, sklad, kočárkárna v paneláku…) a vybavení dílny dokupovat postupně, podle toho jak se bude firmě dařit.
Propagace – bez ní nové zákazníky nezískáte. Vyvěsit vývěsní štít zdaleka nestačí. Není ale nezbytné platit drahou reklamu v novinách, na facebooku nebo ve vyhledávačích. Pro start podnikání určitě dobře poslouží několik stovek letáčků, které sami roznesete po okolí do schránek a za stěrače aut. Pokud budete šikovný opravář bicyklů, další zákazníci se k vám už budou hrnout sami.
DALŠÍ NÁKLADY
- nezapomínejte na režijní náklady, vytvářejte si pro ně finanční rezervu – elektřina, topení, voda, poplatky pro účetní, poplatky za rádio, dopravu a cesty za nákupem náhradních dílů…
- myslete také na to, že budete platit daně.
- vydělané peníze nejsou vaše peníze – teprve až je zdaníte, zaplatíte všechny poplatky (sociální, zdravotní, daně) si můžete užívat zaslouženého zisku
KDE UŠETŘIT
- využívejte co nejvíce vlastních dostupných možností – vlastní prostory pro provoz činnosti, vlastní pracovní prostředky (nářadí, vyřazený stůl, židle…)
- propagaci zvládnete také sami – vytvořit letáček, namalovat vývěsní štít, tisk a roznos letáčků
- nechtějte mít všechno od začátku „profi“ – nové nářadí nepotřebujete, dílnu na hlavní třídě určitě také ne 😉
- využívejte, alespoň zpočátku, služeb příbuzných a ochotných zkušenějších kamarádů (pomohou s vybavením dílny, vymalováním, poradí s účetnictvím…)
- vyvarujte se podpisu dlouhodobých smluv (pojištění, telefonní operátoři, …). V případě, že vám podnikání nevyjde budete muset platit zbytečné poplatky ještě dlouho po ukončení činnosti.
- pokuste se minimalizovat sjednávání pravidelných měsíčních výdajů (pořizovat si hned auto na leasing vás přivede jen na cestu do pekla)
- v případě, že potřebujete pro své podnikání kancelář – nevystačíte třeba s kanceláří doma nebo se sdíleným coworkingový centrem, kde zaplatíte za nájem jen několik stokorun měsíčně?
- porovnávejte ceny vašich dodavatelů, neupisujte se k dlouhodobé spolupráci nebo k minimálním odběru
- zapojte do podnikání členy vaší rodiny
- mějte neustálý přehled o stavu financí vaší firmy. K tomu vám může dobře posloužit třeba jen jedna excelovská tabulka
- a hlavně: POUŽÍVEJTE VLASTNÍ SELSKÝ ROZUM!
Nezapomínejte si vytvářet finanční rezervy. Protože po dobrých dnech přijdou i dny špatné (a ony přijdou), tak ať jste na to připraveni!