Doby, kdy se SEO (search engine optimization – optimalizace pro vyhledávače) dělalo pomocí skrytých textů na stránce a spamovalo se pomocí klíčových slov, jsou pryč.
To je moc dobře. Kvalitní obsah a poctivý přístup k SEO tak dostal zelenou. Od té doby je nejvíce ceněno kvalitní SEO.
Vzpomínáte, když jste mohli na webech a eshopech narazit na texty psané bílou barvou na bílém pozadí? Pokud ne, tak se možná divíte, proč by někdo takovou šílenost dělal. Ale dělalo se to často a rádo. Lidé se tak snažili vyhledávačům podstrčit jiné texty než viděli návštěvníci. Takže jste mohli vidět něco takového, kdy se text objevil pouze ve chvíli, kdy jste přesně něj přejeli myší.
Čím dál tím méně se také setkáváme s texty a dalšími technikami, kdy se spamovalo klíčovými slovy. To spočívalo v tom, že jste si vzali vyhledávané slovo a zkoušeli ho dostat na stránku co možná nejvícekrát. Stejně jako následující text, který se snaží slovo „iPhone X“ dostat do vět tolikrát, že by to bylo na guinnessův rekord.
SEO je dnes již naštěstí úplně o něčem jiném.
Vyhledávací algoritmy jsou inteligentní. Snaží se hodnotit obsah podle kvality a ne podle počtu klíčových slov. Vyhledávače nyní více plní svůj základní princi – vyhledávání. Vyhledávače se snaží vyhledat nejrelevantnější odpověď na vyhledávací dotaz návštěvníka (vyhledávací dotaz je to, co lidé zadávají do vyhledávačů).
Podle čeho se SEO na vašich stránkách hodnotí? Základem je, že vaše stránky na webu, eshopu nebo blogu musí být odpovědí na vyhledávací dotazy. Pokud nejsou, tak se nikomu zobrazovat nebudou (nebo budou ale na hodně špatné pozici). To znamená, že na SEO musíte myslet již ve chvíli, kdy stránky tvoříte a ne až poté. Je zapotřebí si zjistit vyhledávací dotazy a podle nich tvořit strukturu svých stránek. Pokud někdo bude na vyhledávačích vyhledávat „jak pečovat o kožené výrobky“, tak pokud je pro vás takový vyhledávací dotaz relevantní, tak by bylo fajn, když budete mít na svých stránkách jednu stranu (např. článek) věnovaný tématu jak pečovat o kožené výrobky.
Kde si vyhledávací dotazy zjistit?
Jsou dvě možnosti:
Sklik je reklamní systém pro vyhledávač Seznam.cz. Najdete zde nástroj, který ukazuje vyhledávací dotazy na tomto vyhledávači. Stačí se na výše uvedené adrese přihlásit a jít do Nástroje -> Návrh klíčových slov.
Druhou možností je:
Zde nahoře na liště zvolíte Nástroje -> Plánovač klíčových slov. Najdete tak, jaké vyhledávací dotazy se používají na vyhledávači Google.
Vyhledávací dotaz (jako např. „jak pečovat o kožené výrobky“) tedy již máme. Na dvou výše uvedených odkazech jsme si našli, jaké vyhledávací dotazy lidé používají ve spojitosti s našimi stránkami. Nyní ale, co s těmito dotazy uděláme? Vezmeme jednu stránku a správně slova umístíme. Kam?
- do titulku stránky,
- do popisu stránky,
- do url adresy,
- do textu,
- do nadpisu H1,
- do altu u obrázku.
Jakmile toto máme, tak je naše stránka připravena, aby měla dobré výsledky ve vyhledávání. Dříve se ještě řešil tag keywords. Ten ale lidé používali k zadávání nekorektních slov a snažili se tak podvést vyhledávače. Vyhledávače proto přestali tento tag používat (uvádí se, že tento tag má smysl vyplňovat jen v případě, že máte zpravodajský server a můžete se zobrazit v tzv. google zprávách).
Důležitým faktem, na který bychom neměli zapomínat, je to, že optimalizaci stránek děláme vždy pro lidi. Nikdy ne pro vyhledávače. Vyhledávače se snaží být stále chytřejší. Co to znamená? Že se snaží přizpůsobovat lidskému myšlení a chování. Takže když optimalizujete pro lidi, tak optimalizujete pro vyhledávače. Pište texty tak, aby se dobře četli lidem a nesnažte se do nich vnutit co možná nejvíce vyhledávacích dotazů (neboli klíčových slov).
Často se v praxi setkáváme s tím, že lidé řeší, jak optimalizovat pro Seznam a jak pro Google. Optimalizace je ale jen jedna. Nemusíte zvlášť řešit každý vyhledávač. Stránky také máte jen jedny. Optimalizujte podle obecně doporučených zásad, mějte kvalitní obsah a kvalitní stránky. Výsledek se pak dostaví na více vyhledávačích.
Dále nepodceňujte i mobilní verzi stránek. Vaše stránky se musí dobře zobrazovat i na mobilech a tabletech. Pokud ne, tak vás to může ve vyhledávačích srazit dolů. Vše si otestujte včetně rychlosti načítání stránek.
U SEO nesmíme zapomínat na linkbulding. Tedy tvorbu zpětných odkazů. Ale o tom si povíme zase příště.