Nastavení optimální ceny své služby nebo produktu není zdaleka tak jednoduchý úkol jak vypadá. Cena služby musí nejen pokrýt veškeré náklady na její zabezpečení plus přiměřený zisk, ale stanovení ceny musí reagovat na další zákonitosti trhu.
Do stanovení ceny se promítají vzájemně související faktory, které byste měli vzít do úvahy – jaká je konkurenční nabídka podobných služeb, sezónnost prodeje, jaký je zájem o službu, regionální podmínky a další důvody, které musíte jako podnikatel řešit. Pojďme se na to podívat.
FAKTOR 1 – NÁKLADY
První co byste do úvahy při tvorbě ceny vaší služby měli vzít, jsou vaše skutečné náklady a jaký zisk chcete z této služby generovat. Tento výpočet vypadá velmi jednoduše. Ale není. Obvykle náklady na službu spočítáte jako čas zaměstnance, který se službě věnuje plus cenu materiálu, který je pro splnění služby zapotřebí.
Uveďme si malý příklad: Jste malíř pokojů a potřebujete stanovit cenu za 10m2 vymalování bytu. Do této ceny musíte promítnout nejen dobu, za kterou uvedenou plochu vymalujete a kolik času tak strávíte u zákazníka, ale musíte sem zahrnout i cenu za materiál, který zde spotřebujete. Také je potřeba do vaší kalkulace zapracovat náklady na cestu (benzín, amortizace vozidla), náklady na malířské vybavení (které budete muset určitě časem měnit za nové), čas strávený komunikací se zákazníkem, režijní náklady firmy (čas za pronájem dílny, účetní, energie v kanceláři…). Pokud se všemi těmito náklady nebudete kalkulovat, dostanete se rychle do ztráty.
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a NAVŽDY zdarma. Velmi jednoduché ovládání, vystavit fakturu zvládne každý, rozeslání emailem na jedno kliknutí.
Více informací ZDE
FAKTOR 2 – KONKURENCE
Svou konkurenci musíte sledovat, i kdyby jste stokrát nechtěli. Pokud znáte její ceny, budete své kalkulace muset přizpůsobit i tomuto faktoru. V případě, že jste nová začínající firma, pravděpodobně budete muset při startu podnikání nastavit vaše ceny o trochu níže, než je průměrná cena nabízená vašimi konkurenty.
A až si „uděláte jméno“, získáte stálé zákazníky, můžete si dovolit vaše ceny pomalu zvyšovat. Záleží také na tom, jak se budete jako firma prezentovat. Zda formou „Nejnižší cena za standardní kvalitu“ nebo „Výborná kvalita za dostupnou cenu“. Jistě v těchto dvou sloganech vidíte podstatný rozdíl. První je zacílen na skupinu zákazníků, kteří za všech okolností preferují nejnižší možnou cenu, druhý slogan slouží pro oslovení cílové skupiny zákazníků, kteří naopak požadují tu nejlepší kvalitu, za kterou si jsou ochotni připlatit.
FAKTOR 3 – SITUACE NA TRHU
I situaci na trhu musíte vzít do úvahy. Pokud na trhu právě zuří konkurenční boj, kdy se jednotlivé firmy snaží vzájemně zničit nízkými cenami, pak není asi ta pravá cena pro zvýšení vašich cen. Naopak, pokud je vaše služba zcela unikátní nebo má jen velmi malou konkurenci, určitě stojí za pokus nastavit cenu s vyšší provizí.
FAKTOR 4 – SEZÓNNOST
Tento faktor je asi velmi jednoduše pochopitelný. Pokud prodáváte jablka, jejich cena bude nejnižší v listopadu a zcela jiná třeba v dubnu. Podobně to bude fungovat i u služeb. Pneuservis si při prvních mrazících může dovolit zvednout ceny, protože najednou chtějí všichni přezout jejich vozidla a zcela jinou, akční cenu bude muset nastavit v letním období, aby alespoň někoho „nalákal“ na své služby.
FAKTOR 5 – REGION
Zkuste si porovnat hodinovou sazbu u zedníka v Praze a cenu jeho stejně kvalitního kolegy ve Starém Hrozenkově. Bohužel pražák si přijde možná až na dvojnásobek ceny oproti moravákovi. Tak to jednoduše je, funguje zde především faktor kupní síly. Obecně platí, čím větší město, tím větší kupní síla, tím větší cena služeb. Ale obvykle i větší konkurence. Je proto potřeba neustále monitorovat, jak se vyvíjí trh a konkurenční prostředí vašeho regionu.
Přejeme vám, ať pro své podnikání „trefíte“ tu nejvýhodnější možnou cenu hned napoprvé.