Vláda v polovině dubna schválila návrh na změny zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, kterými MPO implementuje evropskou směrnici “Omnibus”, která byla EU vyhlášena v listopadu 2019. Směrnice měla být přijata v národních státech EU k 28. květnu 2022. Je téměř jisté, že v Česku se tento termín nestihne dodržet. Ale pojďme se na plánované povinnosti pro eshopy podívat již nyní, abyste se na ně mohli případně připravit.
Konec falešných slev
Eshopy budou muset vztahovat informaci o aktuální slevě k nejnižší ceně, za kterou zboží prodávaly během 30 dnů před poskytnutím aktuální inzerované slevy. Tato povinnost se vztahuje také na plošné slevy, pokud obsahují konkrétní výši slevy – například „Dnes 10% sleva na vše“.
Výrobky které jsou prodávány kratší dobu než 30 dnů, bude platnou cenou pro výpočet slevy nejnižší cena od uvedení výrobku do prodeje.
Jen reálné recenze
Také bude směrnicí zakázáno zveřejňovat falešné recenze. E-shopy budou muset uvádět informace o tom, jak mají ošetřeno to, že recenze na jejich produkty pocházejí od zákazníků, kteří si recenzovaný produkt skutečně koupili a jejich reakce tak vycházejí z osobní reálné zkušenosti.
Další připravované změny pro eshopy:
- vyloučení možnosti spotřebitele odstoupit od smlouvy pro nevýznamnou vadu
- stanovení hierarchie práv z vadného plnění
- zakotvení práva postihu konečného prodávajícího vůči osobě v obchodním řetězci
- spotřebitel získá právo odstoupit od smlouvy (nebo bude mít právo na náhradu škody), pokud byl jeho nákup ovlivněn nekalou obchodní praktikou
A jak na tuto informaci zareagují eshopové platformy?
Webareal.cz: Pokud bychom nalezli nějakou schůdnou softwarovou cestu, jak pomoci eshopům s dodržováním nových povinností (například u slev), bude jim nápomocni. Ale zatím ještě vyčkáme na finální verzi vyhlášky, protože změnit se ještě může cokoliv.