Bylo by zajímavé, kdybychom viděli do budoucnosti. Naštěstí v marketingu platí, že to, co se děje v jednom roce, tak to může předurčovat trendy v roce následujícím.
Marketing není statický. Nemůžeme používat stále stejné marketingové kanály, abychom byli úspěšní. Marketing se neustále vyvíjí a jde kupředu. Jeden trend střídá druhý. Na to musí být každý podnikatel připravený. Jaké budou hlavní trendy v roce 2019? Možná jste slyšeli, že rok 2018 byl ve znamení rozšířené reality. Ovlivní to rok následující?
Video bude stále růst
Pryč jsou časy, kdy lidé přišli na stránky, přečetli nějaký ten text a nakoupili popř. objednali naše služby. Toto dnes již nefunguje, pokud váš konkurent má v popisku produktu (nebo své služby) video popř. videa. V tu chvíli vaše stránky získávají nádech nemodernosti, kde máte „jen“ text. Jak se říká, obrázek vydá za tisíc slov. Ale video vydá za tisíc obrázků. Pokud tedy můžete, investujte svůj čas do točení videí.
Videa nejsou jen YouTube, i když je YouTube stále (a nejspíše ještě hodně dlouho bude) největší platformou s videi na internetu. Videa postupně prostupují i do dalších oblastí. Možná víte, že Facebook preferuje více videa, která jsou přímo nahraná na Facebook než tak, která jsou nahraná na YouTube a z Facebooku se na ně jen odkazuje. YouTube rozšířilo své možnosti o vysílání živých přenosů, které začaly jednotlivé firmy používat k propagaci svého podnikání. V neposlední řadě se videa objevila také ve Stories na Instagramu.
Video je všude a bude tomu tak i v roce 2019. Podle odhadů bude více jak 70 % obsahu, který příští rok zkonzumujeme, právě video obsah.
Sociální sítě budou více prostupovat do firem
Asi jsme si již všimli, že sociální sítě jsou dnes všude. Ale jsou místa, kam se ještě nedostaly. Kde že je ta temná díra? V organizační struktuře firem. Všimněte si, že většina firem má stanoveného člověka (popř. větší firmě oddělení), který se stará o komunikaci na sociálních sítích. Na sociálních sítích nevystupují různé úrovně managementu společnosti. Ale jen konkrétní pracovníci marketingu. Představte si, že celá firma bude vystupovat jednotně na sociálních sítích – od markeťáků, až po generálního ředitele. Vše se dá do kontextu dalších komunikačních kanálů – rozhovorů, tiskových zpráv atd. Cítíte z toho tu dynamiku, než když za společnost komunikuje jen úzká skupina lidí? Je správné, že na problém ohledně produktu odpovídá pracovník technické podpory a ne marketér. Pokud někdo zkouší znevážit společnost na sociálních sítích, tak se do diskuze přidá rovnou generální ředitel atd. Udává se, že toto bude trend následujícího roku. Sociální sítě budou více prostupovat do společností. S tím také souvisí to, že sociální sítě se budou napojovat na další aplikace a služby.
Samotná reklama už nebude tak dobře fungovat
Možná jste slyšeli termín „bannerová slepota“, která způsobuje, že lidé na internetu (a nejen na něm) automaticky nevnímají reklamy. Tento trend existuje již mnoho let. Jeho dopady jsou ale stále větší a větší. Je neustále složitější budovat vztah se zákazníky. Už to není možné pomocí reklamy a podobných nástrojů. Dnes se musí firma mnohem více snažit zákazníka zaujmout. Nestačí odprezentovat produkt, ale musíte ho odprezentovat zábavně a zajímavě. Kvalitní vztah se zákazníkem bude v příštím roce ještě složitější dosáhnout a budovat. Na to se musíme připravit. Důležité bude, abychom zákazníkům ukázali, že jsme důvěryhodná firma, která staví na slušnosti vůči zákazníkům.
Chatboti se budou používat čím dál tím více. Ale už v následujícím roce?
Možná jste již zavítali na stránky, kde s vámi začal komunikovat robot, který se snažil co nejvíce přiblížit lidskému jednání. Bohužel v této oblasti ještě nejsme moc daleko. Chatboti se začali používat již koncem roku 2016. Problém je, že nejsou tak lidští, jak by bylo zapotřebí. Na druhou stranu, není to dobře? Jak se bude zákazník v budoucnu dívat na to, že si myslel, že komunikuje se skutečným člověk, ale pak zjistí, že to byl robot? Jak se bude takový člověk cítit? Možná moc radostně ne.
V současné době se čeká na to, až první velká společnost přijde s opravdu propracovaným chatbotem. Ale již dnes se dají chatboti využít k zajímavé a vtipné komunikaci. Vzpomínáte na chatbota Čendu od CZC.cz?
Zdroj: https://www.czc.cz/cenda-infografika/clanek
Bude zajímavé sledovat, kam se trendy v následujících letech dostanou. Jedno je ale jasné, rozšířená realita sice ještě nebude trendem v následujícím roce, ale do budoucna s ní musíme na 100 % počítat.