Blíží se konec roku, což je nejlepší čas pro vyhodnocení toho, jak se vaší firmě v průběhu roku vedlo. A nyní nemyslíme jen finanční výsledky, ale je to příležitost podívat se a zhodnotit i další faktory, které jsou pro úspěch firmy důležité.
Roční analýza firmy může přinést zajímavé výsledky, něco čeho jste si možná v průběhu roku nevšimli, upozorní na chyby, které jste možná udělali, přinese impulsy pro zlepšení procesů a spoustu dalších zajímavých podnětů. Pojďme se podívat na to, čemu je dobré věnovat vaši pozornost.
OBRAT A ZISK
Vývoj obratu a zisku je pochopitelně to první, co vás jako majitele firmy bude zajímat. Je důležité sledovat nejen růst obratu, který může být naprosto uspokojivý, ale především související zisk. Co na tom, že obrat firmy roste, když zisk klesá. Podnikání není o grandiózním růstu, ale o užitku, který zvýšený obrat přináší.
Velmi dobré je sledovat poměr růstu nebo poklesu obratu i zisku vůči minulým rokům. Dá vám to objektivní náhled na to, v jaké skutečné kondici se vaše firma nachází. V případě, že vaše firma lineárně roste, ale se ziskem to již tak růžové není, je zřejmě potřeba hledat problémy ve firemních výdajích.
VÝDAJE
U malé začínající firmy je poměrně snadné udržet výdaje na uzdě. Jakmile, ale vaše společnost vyroste a začne se jí dařit, je to již daleko obtížnější. Ale je to stále to nejdůležitější, co může rozhodnout o tom, zda budete úspěšní nebo zkrachujete. Zanalyzujte všechny roční výdaje a řekněte si zpětně u každý vynaložené položky: „Bylo to nutné pořizovat, vyplatila se tato investice, stálo to za to?“. Pokud naleznete ve svém účetnictví plno položek, u kterých si říkáte, proč jste je vlastně pořizovali, dejte si v dalším roce „výdajovou dietu“, protože je možné, že se vaše firma právě řítí do problémů.
Ale je potřeba si uvědomit, že jde o zákonitý vývoj. Třeba se právě nacházíte po několika „hubených“ letech budování firmy v období, kdy se vám daří. A chcete si taky něco „užít“. Ano, jistě, ale hlavně to nepřežeňte! Známe plno příkladů firem, které se ve svém nejúspěšnějším období dostali nečekaně rychle do bankrotu, právě proto, že nezvládli výdajovou stránku firmy.
MARKETING
Dokážete měřit výkonnost své reklamy? Pokud ne, je to velký problém. Online reklama je velmi dobře měřitelná, tak proč to neděláte? Offline reklamu lze měřit obtížněji, ale je to možné. Věnujte tomu velkou pozornost.
Vyhodnoťte jednak objem peněz, které jste v roce vynaložili na propagaci vaší firmy. Ale stejnou pozornost věnujte i míře efektivity. Využili jste na maximum všechny své marketingové kanály – placená reklama, blog, sociální sítě, newlettery, slevové akce… ? Proveďte hloubkovou analýzu všech vynaložených peněz a především jejich účelnost. Poučte se z případných nefunkčních kampaní a vyvarujte se jich v dalším roce.
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a NAVŽDY zdarma. Velmi jednoduché ovládání, vystavit fakturu zvládne každý, rozeslání emailem na jedno kliknutí.
Více informací ZDE
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Věnovali jste dostatečnou pozornost vašim sociálním sítím? Jak rostl počet vašich fanoušků, jak rychlé byly vaše reakce na komentáře a dotazy zákazníků, kolik času jste strávili na propagaci Facebooku, Twitteru, Instagramu… Jaký máte celkový pocit z reakcí na vašich sociálních sítích? Vyznívají reakce zákazníků pozitivně nebo negativně? Nyní je čas na malou retrospektivní analýzu.
WEBOVÁ PREZENTACE
Podobnou pozornost, jakou věnujete vašim sociálním sítím si zaslouží i firemní web. Stránka by mělo pochopitelně poskytovat aktuální informace, měla by však i trochu žít. Pokud zde zákazníci najdou poslední novinku 2 roky starou, nebudí to příliš dobrý dojem. Je nutné si také uvědomit, že svět internetu jde dopředu velmi rychle. A je tak možné, že vaše stránka, která byla před 3 roky naprosto „top“ bude dnes již trochu zastaralá a stálo by za to, ji modernizovat.
ZAMĚSTNANCI
Vaší kontrole by neměli uniknout ani zaměstnanci. Zkontrolujte jejich výkonnost, ale také se pokuste získat zpětnou vazbu o tom, jak je jejich práce naplňuje, jak jsou ve vaší firmě spokojeni. Zeptejte se vašich kolegů na jejich kariérní cíle a zda se domnívají, že jejich vykonaná práce byla dostatečně ohodnocena. Pokud se více zaměstnanců zmíní o stejném problému, jakým může být například pracovní přetížení nebo přílišný stres, budete mít ve svém podnikání strukturální problémy, které je potřeba vyřešit. Zvažte, jaké změny můžete udělat, které posílí vaše podnikání a udrží vaše zaměstnance v práci šťastné. A neberte to, prosím, jen jako frázi.
INOVACE
Byla vaše firma v letošním roce dostatečně inovativní, přišli jste na trh s novým produktem nebo službou? Jaké pokroky a vylepšení zaznamenala vaše konkurence. Nezaostáváte ve vývoji? Toto jsou všechno velmi důležité otázky, které stoji za podrobnější zamyšlení a analýzu. Na konci roku je k tomu ta nejlepší příležitost.
ROČNÍ PLÁN A CÍLE
Zhodnoťte jak jste procentuálně splnili roční plán a cíle, které jste si jistě na letošní rok stanovili. Pokud výsledky neodpovídají vašim představám, pokuste se objektivně nalézt problémy, které to způsobili. Vyvoďte z toho ponaučení na příští rok a i na základě těchto zkušeností naplánujte cíle pro další rok lépe.
OSOBNÍ SPOKOJENOST
A v neposlední řadě zhodnoťte i sebe. Jste ve vaší práci spokojený nebo máte pocit vyhoření? Pokud je to ta druhá možnost, tak potom bez ohledu na to, jaká je ziskovost vašeho podniku, je čas přehodnocení vaší práce a cílů, které si dáváte. Podívejte se jinýma očima na práci, na které se podílíte, na zákazníky s nimiž jste se setkal, na vztahy se svými zaměstnanci.
Delegujete dostatečně na své zaměstnance odpovědnost, neděláte všechno sám? Nabízíte službu nebo produkt, která vás baví a motivuje? Jako majitel firmy jste srdcem a mozkem vašeho podniku a vaše osobní spokojenost ve spojení s vaší fyzickou a duševní pohodou, je pro zdraví vývoj vaší společnosti naprosto zásadní.