V předcházejícím článku jsme si řekli, kde získáme klíčová slova. Otázkou ale je, jaká slova se nám budou hodit. Možná, že některá více a některá méně.
I když si vybereme slova, která nás zajímají a jsou relevantní k našim výrobkům nebo službám, tak to ještě neznamená, že jsme vybrali správně. Není slovo jako slovo. Různá slova mohou mít pro nás různou hodnotu.
Základní myšlenka je taková, že pokud někdo hledá slovo „peněženka“, tak tento uživatel může hledat plastovou peněženku, koženou peněženku, peněženku se spidermanem atd. Pokud provozujete eshop, na kterém prodáváte jen kožené peněženky, tak tento uživatel pro vás moc cenný nebude. Jinak řečeno, nestojí za to, abyste ho vodili na svůj eshop pomocí reklamy, za kterou platíte. Netušíte, co tento člověk konkrétně hledá.
Pokud by ale jiný člověk hledal „dámská kožená peněženka Always Wild“, tak je z dotazu zřejmé, co tento člověk hledá. Pokud takový produkt máte, tak takovéhoto člověka určitě chcete na svém eshopu. Je u něj vysoká pravděpodobnost, že učiní objednávku.
Můžeme si všimnout, že delší slova jsou specifičtější a pro nás hodnotnější. Jinak řečeno, je u nich větší míra konverze – pokud přes tato slova přijde např. 100 návštěvníků, tak může např. 10 z nich nakoupit = míra konverze by byla 10 %. Hledanost těchto slov je ale menší, což se může zdát na první pohled jako nevýhoda, ale ve skutečnosti není. Nevadí, že slovo „peněženka“ hledá měsíčně 1000 lidí a delší výrazy jen 100 lidí. Z 1000 lidí jich moc nenakoupí – předpokládejme, že nakoupí 5 zákazníků (většina hledá jiné peněženky, než máte na stránkách). Ale u 100 lidí, kteří hledali specifický název, tak u těch je mnohem větší pravděpodobnost, že nakoupí – předpokládejme, že nakoupí 10 zákazníků. U 1.000 lidí je míra konverze 5 / 1000 = 0,5 %. U 100 lidí je míra konverze 10 / 100 = 10 %.
Shrňme si to:
– kratší slova = velká hledanost, malá relevance návštěvníků, nízká míra konverze,
– delší slova = menší hledanost, velká relevance návštěvníků, vysoká míra konverze.
Delším slovům se říká „long-tail“ neboli „dlouhý ocas“. Název je odvozený z grafického znázornění této situace:
Graf má na ose x míru konverze a na ose y hledanost. Např. obecné slovo „peněženky“ bude mít vysokou hledanost, ale malou míru konverze, protože těžko říci, co přesně takový člověk hledá. „Kožené peněženky“ jsou už specifičtější. Hledanost je menší, ale míra konverze vyšší. Takto dojdeme k výrazům jako „dámské kožené peněženky always wild“, kde je hledanost nízká, ale míra konverze je vysoká. Můžeme si všimnout, že žlutá část grafu připomíná ocas. Proto název long-tail. A právě na tyto long-tailové výrazy bychom měli cílit. Jsou to pro nás nejdůležitější slova.
V reklamě platí, že tato slova bývají jedny z nejlevnějších, pokud je použijete jako svá klíčová slova.