Česko i Slovensko patří mezi největší výrobce automobilů v přepočtu na obyvatele. Je zde silně rozvinutý autoprůmysl. Na světě se ale možná rodí zcela nová kategorie vozidel – kapotované elektro bicykly (velomobily). Neměli bychom v tomto segmentu chybět?
Určitě si vzpomenete na zoufalý výkřik socialistického průmyslu – koženkový velorex. Možná právě tímto vehiklem se ale inspirovalo několik startapů po celém světě, které chtějí prorazit s novým produktem – kapotovaným, šlapacím elektro kolem. Nenajde se podobný vizionář i u nás?
PODNIKATELÉ SOBĚ – Facebooková skupina pouze pro podnikatele.
Sdílení podnikatelských zkušeností, výměna názorů, rady a tipy od podnikatelů pro podnikatele.
Kolo je přeci jen spíše sportovním náčiním, které se hodí pouze do dobrého počasí. V dešti a zimě vyjíždějí jen opravdu skalní cyklisté nebo ti, které špatné počasí zastihlo na cestě. Právě proto se po celém světě začínají objevovat kapotovaná kola, která by mohla být použitelná za každého počasí.
Různí výrobci (většinou garážový nadšenci) se snaží svými výtvory zaujmout širší veřejnost. Jdou na to různými cestami. Od čistých lehokol, které dostanou co nejlehčí karoserii až po kapotované speciály, kde nechybí ani vytápění a o pohon cyklistického výtvoru se stará vedle tradičního šlapání řidiče i výkonný elektromotor.
Pojďme se podívat na nejznámější výtvory:
PodRide
Švédský pokus o kapotované kolo vypadá dle našeho názoru jako nejlepší pokus. Karosérie je textilní, cena by měla být celkem rozumně nastavená do 80.000 korun. Vývoj kola běží od roku 2017, kdy byl oznámen záměr zahájit prodej do konce tohoto roku. Bohužel ani po 2 letech start prodeje nezačal. Kola se mají vyrábět na Tchajwanu. PodRide již v několika crowdfundingových kampaních vybral dostatečný počet peněz na zahájení výroby a je tak vidět, že je o tento produkt poměrně velký zájem. Jízdní vlastnosti i design kola jsou na přiloženém videu poměrně dobře zřetelné a celý projekt vypadá skutečně dobře. Teď tedy jen hlavní otázka – bude se skutečně vyrábět?
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
Drycycle
Dalším pokusem je britské elektrické vozítko, které dostalo pojmenování Drycycle. Toto kolo vás může ochránit nejen před deštěm, ale také před chladem. Je také vybaveno elektromotorem, díky kterému nemusíte vždy používat pro pohon pouze své vlastní nohy. Kolo může zrychlit na 25 km / h. Celá konstrukce váží váží 120 kg a je zde elektromotor tedy více než nutným pomocníkem. Problematická bude ale zřejmě finální cena, která na rozdíl od PodRide již byla stanovena na nemalé částce 14.995 GBP, což je přibližně 450.000 Kč (prakticky tak dotahuje cenu elektrické Škody CityGo). Podle oznámení výrobce první výrobky mají najít své kupce již v prvním čtvrtletí roku 2020. Nechceme být špatnými proroky a výrobci držíme palce, ale přeci jen za tuto cenu zřejmě nepůjde o masově vyráběný produkt.
Další výrobci
Nalezli jsme pro vás další výrobce těchto vozítek, pro které s již ujalo slovo „Velomobily“. Mezi českými firmami jsme zatím žádného výrobce nenašli. Byť například v kategorii lehokol bez kapotáže zde působí velmi kvalitní firma AZUB, která své stroje kompletně vyrábí v ČR.
Sestavili jsme přehled vyráběných velomobilů, do přehledu jsme zahrnuli pouze ty výrobce, u kterých si můžete kolo ihned objednat a do seznamu jsme přidali pro porovnání i ceny těchto strojů:
-
- Alligt Alleweder je holandská firma vyrábějící lehokola, kapotovaná kola i kola nákladní. Jde o jednoho z největších výrobců cyklospecialit v Evropě.
- Flevobike Versatile je další holandský výrobce kapotovaných kol. Je tvůrce futuristicky vypadajícího, plně kapotovaného elektro vozítka Orca, který můžete pořídait za 8850 €.
- Go-one – vyrábí pro změnu své vozidlo Evo-R v Německu, ale výsledný produkt je určen spíše pro rychlostní jízdy. Pořízení lehkého speciálu přijde také na cca 8000 €
- Leiba vyrábí klasický, tříkolový kapotovaný velomobil, kde se o pohon starají pouze nohy řidiče. Zde žádný elektromotor nenajdete. A cena? 5300 €
- Leitra – také tento dánský výrobce se specializuje na klasický šlapací velomobil, který si můžete odvézt přímo z fabriky za 4350 €.
- Trisled Sorcerer – domovem tohoto výrobce je Austrálie. Ceny jeho velomobilů začínají na ceně, za kterou koupíte novou Škodu Fabii. Jde o propracované stroje, které jsou ovšem určené především na rychlostní soutěže.
Nelezli jsme také celou řadu projektů, které byly velmi zajímavé, ale k vlastní komerční realizaci nedošlo. Jistě, nejde o produkt, který by byl určen pro statisíce zákazníků. Ale myslíme si, že s chytře provedenou crowdfundingovou kampaní by bylo možné snadno podobný projekt zpropagovat po celém světě a nabízet a dodávat pomocí internetového obchodu třeba jako stavebnici pro technicky a ekologicky zaměřené zákazníky, především do západní Evropy a severní Ameriky.
Zkusí někdo ze čtenářů MePodnikani něco podobného zrealizovat?
VYSTAVUJTE FAKTURY ONLINE A ZDARMA
Už ne faktury z Excelu! Použijte snadnější a lepší řešení – tvorbu faktur online a zdarma.