Výhodou internetu a internetových reklam je to, že jsou perfektně měřitelné. Snadno si tak sami můžete vyhodnotit, která investice do reklamy se vám vyplatila a která méně. S tím vám pomohou UTM parametry.
UTM parametry jsou parametry, které se přidávají do URL adresy, kde přenášejí informace, které následně zpracovávají analytické nástroje (rozuměj především Google Analytics). Pomocí UTM parametrů lze rozlišit a analyzovat odkud na vaše internetové stránky lidé přicházejí. A především tak lze objektivně a přesně vyhodnotit efektivitu a účinnost reklamních kampaní.
PODNIKATELÉ SOBĚ – Facebooková skupina pouze pro podnikatele.
Sdílení podnikatelských zkušeností, výměna názorů, rady a tipy od podnikatelů pro podnikatele.
Proč používat UTM parametry?
Zkrátka proto, abyste neutráceli „naslepo“ za reklamu zbytečně. Když budete vědět, které reklamy se vám vyplácejí, budete investovat lépe, efektivněji a úsporněji. Pokud investujete do reklamy na sociálních sítích, třeba na Facebooku, pokud UTM parametry nepoužíváte, uvidíte v Google Analytics jako zdroj vaší návštěvy pouze „Facebook.com / Referral“. Bez rozlišení zda jde o přístup z vaší FB placené reklamy nebo ze sdíleného příspěvku.
Stejně tak budou v Analytics zobrazeny návštěvy z Skliku jako „Seznam.cz / Organic„, z čehož opět nedokážete vydedukovat bez označených UTM parametrů, zda jde o návštěvnost z přirozeného hledání fulltextem na Seznamu nebo z vaší Sklik PPC reklamy a jaké.
Nejčastěji používané UTM parametry
- utm_source = zdroj odkazu. Obvykle půjde o web stránku, ze které odkazujete (facebook, newsletter, web magazín…)
- utm_medium = druh odkazujícího zdroje (je nepsaným pravidlem používat tyto parametry: cpc pro placené PPC kampaně, display pro bannerové reklamy, email pro newslettery, affiliate pro sponzorované odkazy, social pro sociální sítě, link pro zpětné odkazy a PR články, product pro zbožové porovnávače)
- utm_campaign = kampaň = název kampaně, kterým vy sami dokážete danou kampaň identifikovat (PRclanek01122019, FB-youtuberXY2019…)
- utm_term = klíčové slovo = další specifikace kampaně, kde lze specifikovat například klíčová slovo
- utm_content = název reklamy = bližší rozlišení reklamní kampaně (např. název reklamy)
Jak UTM použít
Ukažme si na příkladu. Uvažujme, že chceme udělat propagaci pro tento článek https://mepodnikani.cz/navstevnost/utm-parametry-k-cemu-slouzi-a-jak-je-pouzivat. A reklamu budeme mít na Facebooku. Přidáme proto, k URL této stránky rozlišující UTM parametry s těmito hodnotami:
- utm_source=bohemiasoft (umístíme reklamu na facebooku na stránku facebook.com/bohemiasoft)
- utm_medium=social (jde o kampaň na sociálních sítích)
- utm_campaign=banner8 (a vlastní reklama je tvořena banner8.jpg)
Takže výsledná URL bude vypadat takto:
https://mepodnikani.cz/navstevnost/utm-parametry-k-cemu-slouzi-a-jak-je-pouzivat/?utm_source=bohemiasoft&utm_medium=social&utm_campaign=banner8
Až kdokoliv klikne na tento odkaz s takto nastavenými UTM parametry, v Google Analytics bude zobrazena tato návštěva ze zdroje bohemiasoft, média social a z reklamní sestavy, která je tvořená pomocí banner8.
Jak UTM parametry vytvořit
Jak vidíte tvorba UTM parametrů je velmi jednoduchá. Ale můžete si ji ještě více zjednodušit pomocí nástroje od Google, který se jmenuje Campaign URL Builder, kde zadáte cílovou URL adresu, zdroj, médium a kampaň a tento nástroj celou URL adresu i s UTM parametry vytvoří sám:
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
| Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
|---|
