Když se vás někdo zeptá, pro koho tvoříte svůj obsah na svých stránkách, tak byste nikdy neměli říci „pro zákazníka“.
Představte si, že píšete nějaký text – je jedno, zda je to článek na blog, příspěvek na facebook nebo popis produktu. Může to být jakýkoli text, který nějak souvisí s vaším podnikáním. Pro koho text píšete? Nikdy bychom neměli říkat, že ho píšeme pro návštěvníka, pro zákazníka apod. Proč? Protože to vám v ničem nepomůže. Zde přicházejí na řadu persony.
Kdysi jsem byl typ člověka, který psal texty stylem „musím něco napsat, tak to napíši takto“. Text pak neměl žádnou kvalitu. Nebyl poutavý, nebyl zajímavý. Až jsem objevil kouzlo CopyWritingu. CopyWriting se zaměřuje na tvorbu především textového obsahu. Dává celou řadu doporučení, jak nad texty přemýšlet. Co dělat a co nedělat. Jaká pravidla dodržovat. A jedním z kouzelných pravidel byly persony.
Brzy jsem pochopil, že persona je něco, co by mi mělo pomoci, abych psal text pro konkrétního člověka. Text je pak kvalitnější, protože je více cílený a zaměřuje se na to, zda dané osobě (cílové skupině) vyhovuje. Jak to funguje? Nejdříve si představíme typického zákazníka – kdo to je. Stanovíme si u něj:
- věk,
- pohlaví,
- kde žije (město, vesnice),
- rodinný stav,
- životní moto (chci se věnovat moderním technologiím v IT, abych mohl změnit svět),
- co má daný člověk rád,
- co daného člověka irituje a vadí mu,
- jaké značky na trhu má rád (Google, Apple nebo jakoukoli jinou značku na světě),
- jeho osobnost (introvert, extrovert, přátelský atd.),
- životní cíle.
Toto vše doplníme fotkou (jakoukoli fotkou, která bude alespoň trochu odpovídat naši specifikované osobě – stačí jakoukoli stáhnout z internetu) a vhodným jménem, které evokuje, co daný člověk dělá a jaký je (např. pokud naše persona pracuje v online marketingu, tak jí můžeme pojmenovat Radek Markeťák).
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
Vše si sepíšeme a umístíme na jeden list papíru. Nejlepší je si vše sepsat v počítači a poté personu vytisknout. Výsledek může vypadat např. takto:
Zdroj: https://psdrepo.com/free-psd/user-persona-template-freebie/
Pokud budeme cokoli psát, tak musíme mít tento list poblíž, abychom se neustále motivovali psát pro tuto personu. Napíšeme část článku, textu nebo příspěvek na facebook a řekneme si, zda text vyhovuje naší personě a zda ji dokážeme zaujmout. Pokud text není pro personu vhodný, tak se jedná o nekvalitní text, který nebude fungovat.
Můžete si person vytvořit více. Doporučuje se 1 až 3 persony. Nezapomínejme ale, že všeho moc škodí.