Podnikatelský plán (podnikatelský záměr) bývá při startu podnikání často podceňován. Zcela neoprávněně. Pojďme si rozebrat, v čem vám může pomoci a k čemu vlastně slouží.
Berete podnikatelský plán jako zbytečný kus papíru, který tak maximálně slouží jako podklad k žádosti o půjčku nebo pro vašeho investora? To je velká chyba. Při startu podnikání vám může velmi dobře posloužit.
PROČ SE „PATLAT“ S PODNIKATELSKÝM PLÁNEM?
Nejprve se podívejte, jak může takový vzorový podnikatelský plán vypadat:
- Popis projektu
- Jaký problém projekt řeší
- Hlavní výhody a nevýhody projektu
- Situace na trhu
- Velikost trhu
- Kdo je zákazník
- Konkurence
- Porovnání vašeho řešení a řešení konkurence
- Konkurenční výhoda
- Cenová politika
- Start projektu, propagace
- Načasování vstupu na trh
- Plán propagace
- Obchodní model
- Rozpočet nákladů
- Plán zisku v čase
- Finanční plán
- Vstupní investice
- Cash flow
- Zisk
- Časový plán
Není potřeba vypracovávat mnohostránkové „vědecké pojednání“, zcela postačí, pokud u každého bodu sepíšete to, co považujete za nejdůležitější. Platí poučka, že dobrý podnikatelský plán by neměl být delší než 1 nebo 2 A4 strany textu.
Vytvoření podnikatelského plánu vám jednoduchou formou srovná myšlenky. Mnohdy vás může upozornit na slabiny, které váš vysněný projekt má a na které jste vůbec nepomysleli. Přestože my sami jsme zastánci spíše řešení „Neváhej a pusť se do toho hned po hlavě“, je potřeba mít srovnané hlavní finanční ukazatele a od samého začátku si reálně zhodnotit ziskovost a šance na úspěch celého projektu. A právě podnikatelský plán už mnohé naivní snílky vrátit do reality a třeba je i zachránil od totálního neúspěchu. Nestačí mít jenom skvělý nápad nebo produkt, je potřeba také zjistit reálnost celého projektu.
ENERGIE
Podnikatelský plán, ale není od toho, aby vás od podnikání odradil. Naopak. Má vám dodat energii do startu podnikání. Není nic lepšího, než když si všechny údaje „hodíte“ na papír a ono vám to všechno najednou do sebe zapadne a dává to ještě větší smysl než doposud v neutříděných myšlenkách.
OBJEKTIVITA
Podnikatelský plán vám má dodat nejen energii, ale také objektivně zhodnotit reálnost celého projektu. Měl by fungovat i jako jakési výstražné světlo. Pokud vás při jeho vypracování bude trápit „Na tohle jsem nepomyslel“ nebo „To mně vůbec nenapadlo“, raději vše ještě dvakrát promyslete a propočítejte.
PROČ PLÁN VYTVÁŘET?
I ten nejkrásnější plán je jen idea, teorie, které vy musíte dát život. Při jeho realizaci zcela jistě narazíte na další nečekané problémy, se kterými jste nepočítali. Ale to je již běžný život firmy. Podnikatelský plán vám srovná myšlenky, stanoví vám krátkodobé i dlouhodobé cíle, nasměruje vás na správnou cestu. Jeho posláním je oddělit nereálné projekty od projektů, které mají šanci na úspěch. Nic více, ale také nic méně.