O svobodě, kterou podnikání nabízí, jsme na našem blogu psali už několikrát. A protože chceme nastínit všechny stránky podnikání, je třeba napsat, že tato svoboda klade velké nároky na nás samé.
Jako je třeba rozdělovat čas pro podnikání, rodinu a relaxaci, je třeba si jednou za čas s velkou dávkou sebekritiky udělat revizi vlastní práce.
Svoboda, která nám je dána nám totiž poskytuje čas organizovat. A organizace nemusí být vždy správná. Sama si kolikrát v duchu nadávám, když u doktora nebo u kadeřnice vyslovím větu: „Objednejte mě, kdy máte čas vy, já si to snadno zorganizuji.“ Obvykle si pak nadávám podruhé – a nahlas – v polední zácpě v centru, při hledání parkovacího místa a nebo krkolomně jezdím z jednoho místa na druhé, protože musím být za chvíli zase jinde :o((.
Na tuto větu bývám už opatrná, hlavně můj čas už není jenom můj. Do sdílené rodinné tabulky přibývají rychle další a další data a tak prostor k tomu prolítat den je. To pak schvácená večer sedím, přesvědčená, že jsem udělala tolik práce, ale ve finále jsem neudělala nic :o((.
Tak jak píšu, že máte svobodu volby do práce chodit, má podnikatel i svobodu do práce nechodit a odsouvat některé práce stále a každý den. Nikdo nad ním nestojí a nekontroluje ho. Já tomu říkám podnikatelský čas a ten může mít svá specifika. Někomu podnikání nedovolí být na jednom místě, ale jsou samozřejmě profese, kde si musíte vše odsedět nebo odmontovat. Přijít do práce, dát si kafe a probrat předešlý den s ostatními, na to mě neužije. V poledne zabít čas tím, že pojedu půl hodiny do vyhlášené restaurace, hodinu posedím než mi jídlo přinesou a další hodinu zpět si prostě dovolit nemůžu a vlastně ani nechci. Jezdit pro „tužku“ tam a dát razítko sem? Ne! Takovou „svobodu“ nechci mít a ušetřené hodiny radši věnuji své rodině nebo sobě.
Nestíháte? Proč?
Plánování a organizování času je hodně důležité, kontrola, jestli jsem v práci jenom byla nebo opravdu udělala a zařídila co bylo třeba, je nutná. Nestíháte? Proč? Každý podnikatel by si měl jednou za čas sednout a s odstupem se na své podnikatelské dny podívat a upřímně si svůj čas zrekapitulovat a pak třeba organizovat a plánovat jinak.
Pracujte i on-line
Dnes k tomu máme spoustu nástrojů, jak jsem už zmínila sdílený kalendář, mobil a jeho aplikace, elektronické bankovnictví, na úřady není třeba už většinou chodit, ale je možné hodně věcí vyřídit on-line. Učte se je využívat! Vypočítejte si, jestli se Vám opravdu vyplatí jezdit pro náhradní díly sami nebo je lepší si je nechat posílat a náklady na dopravu Vám vynahradí volný čas, který získáte. Potřebujete opravdu jezdit za každým partnerem, zákazníkem nebo dodavatelem? Nejde se s ním spojit také on-line? Pokud jste ještě nečetli, projděte si tento článek. Garantuji vám, že pokud si nainstalujete a budete používat tyto aplikace, ušetříte denně hodinu času.
Protože ať děláte soustředěně nebo lítáte celý den, vždy se cítíte večer unavení, ale výsledek Vaší odvedené práce se může hodně lišit. Myslete na to :o).
A já se už konečně přinutím sednout, rozložit tabulky a rozpočítat ty protivné režie! Odsouvám to už zase týden! Máme v tom peníze! A večer jen výčitky, že jsem to zase nedodělala!! Ach, jo…