Pro mnoho majitelů malých firem je marketing noční můra. Berou jej jako určitou alchymii, do které vidí jen několik zasvěcených odborníků. Přitom stačí dodržovat několik základních pravidel.
Majitelé malých firem mají často obavu z toho, že by se měli sami pustit do marketingu. Ano, jistě je potřeba mít znalosti marketingových nástrojů a neustále se vzdělávat a zjišťovat si nové možnosti. Ale to hlavní, co by mělo být společné každému marketérovi i majiteli podniku, je 7 základních pravidel, jak k marketingu přistupovat. Pojďme se na ně podívat.
POZNAT SEBE
Poznat sebe, poznat vlastní firmu. To zní jako fráze. Ale před tím, než se pustíte to plánování marketingových kampaní, měli byste objektivně zhodnotit slabé a silné stránky vaší firmy. Co na vás vaši zákazníci oceňují, díky čemu vás vyhledávají? Jaká je vaše konkurenční výhoda. V čem naopak zaostáváte za konkurencí? A na pozitivech pak vystavit reklamní sestavy.
POZNAT ZÁKAZNÍKY
Poznat své zákazníky není nijak jednoduché. Porozumět jejich potřebám a problémům, které jim můžete vyřešit, je naprosto klíčové. Pokud porozumíte hlavním důvodům, proč zákazníci volí vaši firmu před konkurencí, máte téměř vyhráno. Pak už jen zbývá zacílit na tyto důvody vaše marketingové argumenty.
POROZUMĚT MARKETINGOVÝM KANÁLŮM
Počet marketingových metod je velmi rozsáhlý. Ve vašich kampaních můžete volit mezi desítkami online i offline reklamních kanálů. Je potřeba pochopit rozdíly, výhody a nevýhody mezi jednotlivými metodami. Některé jsou určené především na budování značky a povědomí o vaší firmě, jiné jsou zaměřené na výkon, na prodej vaší služby nebo produktu.
ZAČNĚTE PODNIKAT. ZALOŽTE SI ESHOP.
Provozování vlastního internetového obchodu je jedním z nejdostupnějších a nejrychlejších způsobů, jak začít podnikat. Eshop založíte na jedno kliknutí a během týdne můžete začít prodávat. Založit eshop.
Takto může váš eshop vypadat (na výběr máte 23 šablon):
Šablona KRYPTONIT | Šablona ETHERUM | Šablona ZINCUM | Šablona CUPRUM |
---|
ZVOLIT NEJVHODNĚJŠÍ METODU
Protože pravděpodobně nemáte neomezený finanční rozpočet na váš marketing, musíte rozumně a zodpovědně zvolit pouze několik marketingových kanálů, přes které budete mířit na vaše zákazníky. Pokud chcete platit pouze za skutečně doložitelný výkon, zřejmě zvolíte PPC kampaně (AdWords, Sklik). Chcete-li k vaší firmě přilákat co nejvíce lokálních nebo specificky zaměřených zákazníků, nebude na škodu využívat sociální sítě (především Facebook, Instagram) a využít adresného cílení. Nepodceňovali bychom ani lokální noviny a rádia, v některých případech mohou být velmi efektivní.
JÍT TAM, KDE JSOU ZÁKAZNÍCI
Kde vaše zákazníky hledat? Bez toho, abyste vaše zákazníky dobře poznali, nebudete moci schopni správně „rozhodit sítě“ v těch správných místech, kde vaši zákazníci provádí výběr služby nebo produktu. Rozhodují se spíše v cenových porovnávačích nebo hledají nejlepší řešení ve facebook skupinách, případně pročítají recenze a dají na doporučení od expertů? To je jen několik zásadních otázek, na které musíte najít odpověď.
ZKOUŠET NOVÉ VĚCI
Vždy existuje i další způsob, jak prezentovat vaši firmu a její nabídku. Pokud se vám zdá, že v daný moment vše funguje jak má, je nejvyšší čas hledat další způsoby propagace. Protože brzy se potenciál stávajících kampaní vyčerpá. Marketing je neustálý boj a proces. Nikdy to nekončí…
NELHAT
Nikdy o svých produktech nelžete, nezatajujte nedostatky svého produktu. Nemusíte na ně samozřejmě poukazovat, to raději vyzdvihněte jeho přednosti, ale pokud dostanete od zákazníka nepříjemnou otázku, férově odpovězte. Někdy to není jednoduché, ale každý zákazník pochopí, že nic není dokonalé a ocení, že jste se k problému postavili čelem a řešíte případné nedostatky.