Stále nás překvapuje, jak málo našich obchodních partnerů využívá internetovou komunikaci a stále preferuje časově náročné osobní schůzky. Vždyť v soukromém životě běžně používáme Skype, Messenger, Slack nebo třeba Hangout. Proč tedy ne v podnikání?
V roce 2017 jsme se rozhodli, že zcela skončíme s pracovními schůzkami, pokud pro jejich uskutečnění existuje jediný důvod – osobní rozhovor. V případě, že nás náš stávající nebo nový obchodní partner požádá o schůzku, navrhneme mu místo ní Skype rozhovor. Jaké s tímto typem komunikace máme za 2 roky zkušenosti?
JAK JE TO PŘIJÍMÁNO
Na vaši výzvu „Pojďme ušetřit čas, naplánujme si raději Skype hovor“, existují pouze 2 odpovědi. Jednou z nich je bezproblémový souhlas – zhruba v 1/4 případů. Plných 75% reakcí je, ale stále spíše překvapivých až zdrženlivých. Chvilku je potřeba partnera přesvědčovat o tom, že toto je váš styl komunikace, že s tím máme jen ty nejlepší zkušenosti. Na vaši další přímou otázku „Je to pro vás velký technický problém?“, nikdo již obvykle negativně odpovědět nedokáže. S naprostým odmítnutím Skype hovoru, jsme se setkali snad pouze ve 3 zcela ojedinělých případech.
POZITIVA
Jednoznačně největším pozitivem je úspora času i peněz. Velká. Počítejte sami, vzorový příklad:
- 3x měsíčně služební cesta do Prahy, 300 km, mítink 2 hodiny, 4 hodiny cesta
- 8 zaměstnanců, kteří takto vykonají cestu kvůli pracovnímu setkání
- celková úspora 4 hodiny x 3 x 8 = 96 uspořených hodin měsíčně
- 300 km x 3 x 8 x = 7200 uspořených km, tedy 15.000 Kč úspora jen na jízdném. Každý měsíc.
Také vlastní doba schůzky přes Skype se velmi zkrátila. Odpadnou formality, dotazy na to jaká byla cesta, nabídka občerstvení a i vlastní hovor je obvykle mnohem konkrétnější a časově úspornější. S partnerem, se kterým již jednou absolvujete úspěšný Skype hovor, je další domluva pro virtuální setkání již bez problému.
Další výhodou je daleko operativnější domluva termínů. Nemusíte ve svém kalendáři hledat volný termín pro celodenní schůzku. Volný čas na 2 hodinový Skype naleznete určitě mnohem snadněji.
Konferenční hovory – přizváním dalších účastníků do hovoru, se Skype komunikace dostává na zcela vyšší úroveň. Naplánování schůzky pro několik osob z různých míst a sladění času setkání s jejich pracovním kalendářem, již není černou můrou, ale otázkou několika vyměněných emailů.
Školení zaměstnanců online – musíte vysílat své zaměstnance na různá celodenní školení? Zkuste se domluvit se školitelem na online školení. Obvykle bude přijato s nadšením.
NEGATIVA
Pokud máte domluveno osobní jednání s novým partnerem a rádi hodnotíte člověka podle „řeči“ těla, stisku ruky… tak to samozřejmě v případě Skypu musíte oželet. S některými partnery ve věku 60+, kteří jsou celý život zvyklí na osobní komunikaci, je tento způsob hovoru složitější, ale jde často jen o prvotní překonání pro něj ne zcela standardní situace.
Technické zabezpečení – naprosto největší kámen úrazu. Přestože se několikrát s partnerem vzájemně ubezpečíte, že jste na Skypu za půl hodiny perfektně připraveni… přijde ten moment, zapnete Skype a čekáte a čekáte … mezitím vám partner zavolá jiným kanálem, že se mu spustila aktualizace Windows 😉 Kvalita internetového připojení je také na dlouhé povídání. Bohužel daleko kvalitnější přenos obrazu budete mít z druhého konce světa, než z několik kilometrů vzdálené Horní Lhoty. Ale toto všechno se dá, po několika provedených hovorech, vyladit k naprosté spokojenosti obou stran.
Nemarněte časem a penězi a pusťte se do elektronické komunikace také. Vyplatí se vám to.